کورش مدرسی

چهار مجموعه سخنرانی از کورش مدرسی: بررسي انقلاب ۵۷ ایران                                                                                             .

انقلاب ۵۷ ایران

یک بررسی تحلیلی

مظفر محمدی

انقلاب برای انقلابیونی که خود سرنوشت اش را تعیین نمی کنند، کابوس  است. انقلاب ٥٧ یکی از این انقلابات است. انقلابی که هنوز پیروز نشده ضد انقلاب را در درون خود پروراند. ضد انقلابی که همان فردای سرنگونی شاه، لوله تفنگها را به طرف انقلابیون چرخاند. مردم انقلابی دسته دسته خلع سلاح شدند. پادگان ها دست نخورده در خدمت ضد انقلاب در آمدند. ژنرال های ارتش وروسا و مدیران شرکت ها و کارخانه ها و سرمایه داران ریز و درشت یک شبه مسلمان و حزب الله شدند و ما ماندیم و دستهای خالی و تن های خسته با خیلی از جنازه ها رو دستمون. ما ماندیم و موج حملات ارتجاعیون. ما ماندیم و خیابانهای اشغال شده از گله ی انسان های تحمیق و مسخ شده و کف بر لب با تیغ و قمه و چوب و کلاشنکف. ما ماندیم و صورتهای تیغ خورده و آخرین فریادهای در گلو خفته ی تظاهرات

قيام ٢٢ بهمن و انقلاب ١٣٥٧ از منظري ديگر، گفتگو با ثريا شهابي از ربوده شدن انقلاب ٥٧ توسط ارتجاع اسلامي چه درسهائي را براي آينده گرفته ايم این برنامه توسط رهائی زن از کانال یک ماهواره برای ایران، خاورمیانه، اروپا و آمریکای شمالی اول بار در سال 2011 پخش گردید و امسال نظر به اهمیت مباحث مجددا در تاریخ 22 بهمن 1992 بازپخش گردید.

Revolution of 1979 is analyzed from a different angle in an interview with Soraya Shahabi a women's rights and political activist.

درست زمانیکه جامعه به تقابل کارگران، معلمان، دانشجویان با جمهوری اسلامی چشم دوخته و پروژه اعتراف گیری زیر شکنجه و تعرض شکنجه شدگان از اسماعیل بخشی و سپیده قلیان تا زندانیان سیاسی ده سال پیش از مهمترین مسائل روی میز حاکمین و محکومین بود، درست زمانیکه جنبش برای رفاه و آزادی راه خود را بجلو روشن  و روشن تر میکرد، نیروهای راست پروغرب با تمرکز روی کنفرانس ورشو و هیاهوی "کنفرانس گوادولوپ دوم"، "خطر حمله نظامی"، " دفاع از تمامیت ارضی" و ....، جنبش "سهم من کو" را راه اندختند. جنبشی که سهم خود را از "گوادالوپ دوم" و طرح های ارتجاعی ترامپ و متحدین منطقه ای اش برای ایفای نقش در سناریوی "رژیم چینج" و "انقلاب مخملی" احتمالی طلب میکند.

در روزهای اخیر افشاگری تعدادی از کادرهای سابق سازمان زحمتکشان به رهبری عبدالله مهتدی در مورد طرح رهبری این جریان برای یورش مسلحانه به مقرهای کومه له سازمان کردستان حزب کمونیست ایران و طرح ترور کادرهای رهبری حزب کمونیست کارگری- حکمتیست در سال ٢٠٠٥ موجی از انزجار عمومی را برانگیخت. به دنبال این افشاگری ها تعداد زیادی از احزاب و سازمان ها و شخصیت ها و فعالین سیاسی و انسان های آزاده ضمن ابراز انزجار از نقشه حمله به مقرهای کومه له و توطئه ترور مخالفین سیاسی آن را محکوم کردند.    اما سازمان زحمتکشان به رهبری عبدالله مهتدی در واکنش به این موج از احساس دلسوزی و مسئولیت در قبال منافع جنبش انقلابی مردم کردستان و در برابر گواهی شاهدان زنده، در نهایت بی پروایی به تهدید و انکار روی آورده، منجمله، به

Illustration on Iranian decline by Alexander Hunter/The Washington Times
 By Ilan Berman - - Thursday, January 24, 2019
ANALYSIS/OPINION:
Next month, Iran marks the 40th anniversary of the 1979 Islamic Revolution that catapulted the Ayatollah Ruhollah Khomeini and his followers to power in Tehran. As that milestone approaches, the country’s leaders are working overtime to paint their clerical regime as a resounding success.

الیاس حضرتی: نماینده تهران

سردمداران انقلاب، اطلاعات کافی از حکومتداری نداشتند - لیوان قدرت را شکستیم - با «من بمیرم و تو بمیری»، وحدت برقرار نمی‌شود. نماینده تهران با اشاره به اینکه مانند بسیاری از انقلاب‌ها مراحل را طی نکردیم، تاکید کرد: ما لیوان قدرت را که همان قانون اساسی باشد، شکستیم و هر تکه‌اش را به یک بخش دادیم که با تکه‌هایش همدیگر را زخمی کردیم. الیاس حضرتی که چندین دوره نمایندگی مجلس را در کارنامه خود دارد، معقتد در ابتدای انقلاب تنها بحث آبادانی کشور مطرح بود و افراد و جناح‌ها جهادی وارد میدان شدند. به باور او انقلاب زندگی مردم را زیر و کرده و به آن‌ها استقلال و آزادی بخشیده اما غفلت مسئولان در برخی از بزنگاه‌ها باعث دلخوری امروز مردم شده است.  گفت‌وگوی ایلنا با نماینده مردم تهران درباره چهل سالگی انقلاب و

Bildergalerie Revolution 57 im Iran (akairan.com)

"انقلاب ۵۷ و نیرویهای سیاسی - به بهانه انقلاب ۵۷ و بازخوانی چهل سال حاکمیت ننگین جمهوری اسلامی اما تلاش بیهوده جرایانات راست برای مشروعیت دادن به سلطنت"
شروان فشندی و علی اشتری دو کنشگر عضو فرشگرد می‌گویند چهل سال پیش انقلابی انجام شده که به ویرانی ایران انجامیده، ولی‌ هنوز بخش بزرگی از اپوزیسیون جمهوری اسلامی، در دفاع از این انقلاب، "افسانه‌"سرایی می‌کنند. در آستانه چهل سالگی انقلاب اسلامی سال ۵۷، هنوز تحلیل‌های متناقضی درباره آن می‌شنویم که گه‌گاه با افسانه نیز آمیخته‌اند. بسیاری از این افسانه‌ها در واقع توجیهاتی هستند که از سوی برخی نقش‌آفرینان و دست‌اندرکاران آن واقعه ساخته و پرداخته و پیاپی تکرار شده‌اند، چنانکه از فرط تکرار گاه به جای واقعیت پذیرفته گشته‌اند. انگیزه این

صادق زیباکلام

چرا انقلاب اسلامی از سکه افتاد؟ علت اصلی ‏مخالفت با رژیم شاه ماهیت حاکمیت ‏اقتدارگرایانه بود. مردم در پی ‏خواسته‌های دموکراتیک بودند. اما ‏هنوز چند ماهی از انقلاب نگذشته بود که یک گفتمان ‏رادیکال، چپ‌گرایانه و انقلابی به‌نام آمریکاستیزی ‏به‌راه افتاد. شاید کمتر سوژه‌ای را بتوان در ایران امروز سراغ گرفت که بر سر آن نظرات به اندازه انقلاب اسلامی در اختلاف و رو در روی یکدیگر قرار داشته باشند. به‌زحمت می‌توان باور کرد که این همان پدیده‌ای است که

"انقلاب ۵۷ و نیرویهای سیاسی - به بهانه انقلاب ۵۷ و بازخوانی چهل سال حاکمیت ننگین جمهوری اسلامی اما تلاش بیهوده جرایانات راست برای مشروعیت دادن به سلطنت"
بزرگداشت چهلمین سال تشکیل دولت شاپور بختیار در کلن آلمان.  نهضت مقاومت ملی ایران و سازمان‌های جبهه ملی ایران در اروپا مراسمی را به مناسبت چهلمین سال تشکیل دولت بختیار در شهر کلن آلمان برگزار کردند. پرویز دستمالچی و محمد امینی از جمله سخنرانان این مراسم بودند. روز یک‌شنبه ۱۴ بهمن (سوم فوریه) مراسمی به مناسبت "چهلمین سال تشکیل دولت ملی دکتر شاپور بختیار" در شهر کلن آلمان برگزار شد. این مراسم از سوی نهضت مقاومت ملی ایران و سازمان‌های جبهه ملی ایران در اروپا سازماندهی شده بود.

"نواندیشان دینی بخشی از متفکرین بورژوایی هستند که به خیالشان اگر با شعار جدایی دین از دلت به میدان بیایند آلترناتیو مطبوع مردم خواهند شد. اما مردم تابوت بساط دین و تابوت بساط حاکمیت سرمایه را با هم میخ خواهند کوبید. به زعم اینان گویا اگر حکومت بورژوایی ایران، اسلام را نداشت مردم الان در بهشت نعمان زندگی میکردند.  شعار جدایی دین از دولت فرسنگها از مطالبات بنیادین مردم امروز ایران که رفاه و آزادی و برابری و امنیت میباشد عقب است."

گروهی از نواندیشان دینی ایران خواهان جدایی دین از دولت شدند
در آستانه چهلمین سالگرد برپایی جمهوری اسلامی، ده تن از نواندیشان دینی ولایت فقیه را "تجربه‌ای سراسر شکست‌خورده" دانستند. رضا علیجانی در گفت‌وگو با دویچه وله فارسی تاکید کرد که احکام اجتماعی دین جاودانی نیستند.

جمشید فاروقی، روزنامه‌نگار دویچه وله فارسی

"این مدل نوبر تغییرات مخملی است. از فردا بهتر است مردمی که ماهها دستمزد نگرفته و خانواده های زحمتکشان وقتی روز شب را با شکم گرسنه سر میبرند یا شاهد خودکشی های خانوادگی از سر فقر و فلاکت هستند یا وقتی مجبور به فروش خود یا فرزندانشان هستند و بخاطر بیان هر مطالبه ای به زندان افکنده شده و شکنجه شدند، بهتر است اعتراض نکنند چون یا جمهوری اسلامی به آنها مهر اغتشاش گر و محارب میزند یا این چنین جنابانی "تحلیلگران سینه چاک سرمایه داری" آنها را جنون زده می نامند. مردم انقلاب را باید در کمال ملایمت انجام می دادند مثلا یک نامه فدایت شوم به شاه می نوشتند و شاه از قدرت کنار می رفت و متفکرین هم فرصت تفکر داشتند و آن موقع روشنفکران و متفکران بورژوا، قدرت را بدون جنون و خون از دست ضحاکان زمانه در می اوردند. و زندگی مردم هم به خوبی و خوشی تغییر میکرد. ایشان نیز جنایات و کثافت کاری نیروهای سرکوبگر جمهوری اسلامی را نیز به حساب مردم به خشم آمده می نویسند."

Islamische Revolution 1979 (picture-alliance/IMAGNO/Votava)

"از دید این نویسنده راست و مدافع بازگشت به سلطنت، گویا یک دفعه خورشید زد زیر دل مردم و از خوشی به خیابان ریختند و تصمیم گرفتند انقلاب کنند. خروش و فریاد مردم از ظلم و خفقان و فقر و فلاکتی که حکومت سلطنت بر آنها حاکم کرده بود را فاکتور میگیرند و جانماز آب می کشند. گویا چون جمهوری اسلامی هم مثل حکومت سلطنت شاه و شاهزاده ها جز فلاکت چیزی برای مردم به ارمغان نیاورد پس نتیجه انقلاب اشتباه بود و مردم ایران مدل فلاکت و سیه روزی دوره شاه را باید ادامه میداند. حالا بگذریم از اینکه برسرقدرت آمدن ضدانقلاب و به خاک و خون کشیده شدن انقلاب مردم ایران توسط جمهوری اسلامی را نیز فاکتور می گیرد و حکومت جمهوری اسلامی ایران را معادل همان انقلاب مردم میشمارد."

@ Copyright : عکس از آسوشیتدپرس

این مطلب صرفا نظرات نویسنده است و الزاما دیدگاه یورونیوز را منعکس نمی‌کند. انسان ها هنگامی که چهارمین دهه زیستن خود را به پایان می‌رسانند و در آستانه ورود به دهه پنجاه زندگی خویش قرار می گیرند، با چالش چهل سالگی مواجه می شوند؛ چالشی که آدمی طی آن به این می اندیشد که چقدر زمان را از دست داده، ولی موفق نشده به اهدافش جامه عمل بپوشاند و در این میان این سوال ذهنش را مشوش می کند که آیا رویاهای من با مرگی تدریجی مواجه خواهند شد؟

طبق خبری که اتحادیه آزاد کارگران ایران منتشر کرده است٬ دیروز ۹ بهمن ۱۳۹۷٬ جعفر عظیم ‌زاده و  پروین محمدی٬ از فعالین کارگری این اتحادیه٬ توسط مامورین وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی ایران دستگیر شده اند.
این دستگیری ها که بدنبال دستگیری های نمایندگان و سخنگویان کارگری کارخانه های نیشکر هفت تپه و فولاد اهواز٬  اسماعیل بخشی٬ سپیده قلیان٬ امیرحسین محمدی فرد٬ عسل محمدی٬ ساناز الهیاری٬ مازیار سیدنژاد و امیر امیرقلی٬ صورت میگیرد٬ تنها و تنها برای ایجاد ارعاب و

امان کفا

حدود دو سال از برگزاری رفراندم در بریتانیا، که به برگزیت معروف شد، می گذرد. در طی همین مدت کوتاه، با وجود تمام کشمکش های موجود در کابینه و هیئت حاکمه در بریتانیا، و همچنین رقابت ها و تناقضات میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، نهایتا از طرف دولت بریتانیا و اتحادیه اروپا طرحی به تصویب رسید. این طرح، اما در پارلمان بریتانیا با اکثریت بی سابقه ای،‌ شکست خورد. شکستی که اجرای پروژه برگزیت را به بن بست کشانده و به یک مشکل اساسی استراتژیک هم برای دولت بریتانیا و

ثریا شهابی

روز ۲۳ ژانویه، رئيس پارلمان منحل شده ونزوئلا، "گوایدو"، در هیئت "رهبر اپوزیسیون" خود را رئیس جمهور دولت موقت این کشور اعلام و دولت حاکم مادورو را نامشروع خواند. دولت آمریکا بی درنگ دولت گوایدو را به "رسمیت" شناخت و دولت مادورو را "نامشروع"، و بدنبال آن چهار دولت اروپایی، آلمان، بریتانیا، فرانسه و اسپانیا، به مادورو مهلتی هشت روزه برای برگزاری"انتخابات" مجدد ریاست جمهوری دادند و  تهدید کردند که اگر او از این خواست سرباز زند، آنها هم چون آمریکا "گوایدو" را به

Iran, Turning 40, Faces Pressure. 2019 marks the 40th anniversary of the Islamic Revolution in Iran. It is an occasion which finds Tehran with little to celebrate. The reimposition of U.S. sanctions is weighing down the Iranian economy, a trend which began last year but is expected to worsen over the next few months. The economic downturn, rising unemployment and a sizeable drop in the public budget for 2019 are likely to increase pressure on the government.  And though Iran appears to

بازنشر صفحه نخست روزنامه اطلاعات در ۵ بهمن ۵۷

در روز پنجشنبه ۵ بهمن ۵۷، روزنامه‌ها خبر دادند که فرودگاه‌های کشور برای سه روز تعطیل شده و بختیار برای بازگشت آیت‌الله خمینی، سه هفته از او فرصت خواسته است.

انقلاب سال ۵۷، «سلطنت ‏فقیه» را جانشین «سلطنت غیرفقیه» کرد. با این جایگزینی، نهاد روحانیت شیعه ایران، که عملا رانت‌خوار حکومت شده است، دیگر نقش ‏اصلاح‌گری سنتی خود را نیز تقریبا از دست داده است. نوشتاری از یوسفی اشکوری. پاسخ کوتاه من به پرسش عنوان نوشتار این است که اسلام و روحانیت شیعه با پیروزی انقلاب ایران در سال ۵۷ در آغاز برنده می‌نمودند ولی در اوج پیروزی روند زوال آغاز شد و حداقل تاکنون بازنده شمرده می‌شوند. آنچه در پی می‌آید تبیین این مدعاست.

سعید قاسمی‌نژاد و شروان فشندی

۴۰سال پس از به زیر کشیده شدن سلسله پهلوی به دست ارتجاع سرخ و سیاه که کشوری را که از کره جنوبی پیش بود به همسایه شمالی‌اش شبیه‌تر کرده است، بسیاری از خود می‌پرسند چه زمانی ستم ضحاک زمانه به سر خواهد رسید؟ یا چه زمانی در ایران انقلاب دیگری برپاخواهد شد؟ پاسخ مهدی خلجی ساده است و سرراست: هیچ وقت. مهدی خلجی در صفحه اینستاگرامش می‌نویسد در ایران دیگر انقلابی رخ نخواهد داد. چرا؟ ظاهراً چون نظام اقتصادی ایران نظامی سرمایه‌داری است و

سعید حجاریان

در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و قاعدتاً نمی‌توانیم به‌سادگی از این واقعه عبور کنیم. احتمالاً به‌تدریج از اشخاص زیادی در این‌باره نظر، بیانیه و اطلاعیه منتشر خواهد شد. من نیز به نوبه خود چند نکته را در این خصوص متذکر می‌شوم. پرسش اصلی من این است؛ در مقطعی که انقلاب چهل ساله شده است آيا باید منتظر آغاز پایان انقلاب بود –که طی پروسه‌ای ته‌مانده کارویژه‌اش را از دست بدهد و به انتهای خط برسد- یا می‌توان از این نقطه عزیمت، آغازی نو را شروع کرد و جان‌مایه انقلاب را

کدام نوع دموکراسی

با توجه به فرهنگ استبدادی که قرن‌ها بر ایران حاکم بوده و عدم توانایی ایرانیان در توافق و اتحاد و پایبندی به قانون و قراردادها که در سال‌های اخیر به خوبی آشکار گشته می‌توان گفت که نظام پارلمانی مناسب‌تر از انواع دیگر دموکراسی‌ها به نظر می آید. جواب این سؤال که چنین نظامی باید پادشاهی یا جمهوری باشد را بی‌تردید رأی مردم می‌تواند تعیین کند. تغییر رژیم‌های دیکتاتوری به دموکراسی روندی پیچیده و دشوار است که پس از خاتمه جنگ جهانی دوم متداول گشت و رفته رفته در دستور کار سازمان ملل متحد و برخی دیگر از نهادهای بین‌المللی قرار گرفته است.

مهندسی شوهای وزارت اطلاعات در مورد "شهادت هایی که علیه خود و دیگران" روی تخت شکنجه و در حبس از فعالین سیاسی، نمایندگان و سخنگویان مبارزات کارگری و حامیان آنها، سرهم بندی شده است، نه تنها نفرت و انزجار از سرتاپای نظام را عمیق و عمیق تر کرده است، که به مقابله ای وسیع در سطح جامعه دامن زده است. دست بردن کل نظام به خزانه تولیدات مشابه ۱۰ و ۲۰ سال قبل، با آرزوی گسترش پروژه"تواب سازی" های روزهای طلایی امام و دهه شصت،

" پیشوند: تلاش رضا پهلوی برای بزرگنمایی خطر حمله و نتیجه گیری نیاز به آلترناتیو راست در ایران" - رضا پهلوی: با تیره‌تر شدن روابط ایران با جهان غرب، سخن از تصمیمات شدید از طرف این کشورها برای مقابله و خنثی کردن تحریکات و دخالت‌های غیر ضروری رژیم جمهوری اسلامی در جهان به خصوص در منطقه خاورمیانه است. ادامه چنین روشی از طرف رژیم، امکان درگیری نظامی را بیش از پیش در مذاکرات کشورهای ذی‌نفع در کنفرانس ورشو مطرح می‌کند.

• چپ رفرمیست در ایران نباید از وجود بازار آزاد در ایران بترسد، بلکه با تمام قوا باید آن را در جهتی که خود مایل است، هدایت کند. تا زمانیکه سیاست های اقتصادی دولت توسعه گرا برای رفاه طبقات فرودست و در جهت کاهش فقر در جامعه است، باید از جهانی و لیبرالی شدن اقتصاد حمایت نماید. ایجاد شرایط مساوی برای رقابت همه، باید در سرلوحه فعالیت اقتصادی چپ رفرمیست باشد، حتی اگر زیر چتر نئولیبرالیسم قرار داشته باشد ...