روز جهانی مبارزه با مجازات اعدام؛ روز کیفرخواست بشریت علیه قتل سازمانیافته دولتی

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دهم اكتبر "روز مبارزه با مجازات اعدام" در راه است و مجازات شنیع اعدام هنوز در بالغ بر ۹۲ كشور در دهه دوم از قرن بیست و یكم، كماكان قانونی و حاكم است.

تاریخ مجازات "اعدام" هرچه بوده باشد، امروز این عمل شنیع كه در روز روشن، "دولت" و محكمه و نهادهای قضایی آن، قانونا حكم به گرفتن جان یك انسان را میدهند، نه محصول بربریت قرون وسطی، كه در سایه حاكمیت متاخرترین مناسبات نظام حاكم بر جهان ما یعنی نظام سرمایه داری به بازتولید خود ادامه میدهد. نظامی كه در آن کماکان قتل عمد و سازمانیافته دولتی به نام عدالت و دفاع از قربانیان و شهروندان حاکم و قانونی است. از آمریكا این مهد "دمكراسی" تا آسیای جنوب شرقی و خاورمیانه و ایران دیکتاتور زده، اعتراض و تعدی به بنیادهای نظام، قیام و شوریدن محرومان علیه نظم سرمایه جرم و مستحق مجازات تعریف شده است.

مجازات اعدام بعنوان یكی از اركان مناسبات حاكم، حكمت خود را نه از بربریت قرون وسطی یا ذهنیت بیمار این و آن "رئیس جمهور"، بلكه از منفعت زمینی نظام كاپیتالیستی در جهان امروز میگیرد. هیچ قانونی به اندازه مجازات اعدام، جوهر واقعی دولتها در مرعوب کردن و به تمکین کشاندن جامعه و ابزاری برای تحمیل "انضباط طبقاتی" به جامعه بشری را توضیح نمیدهد.

حکومت صد هزار اعدام جمهوری اسلامی بدون کشتار مخالفین سیاسی، بدون اعدام "قانونی" مخالفین سیاسی، قادر به ادامه حیات خود نبوده و نیست. جامعه بشری قتل عام نسلی از آزادیخواهان و کمونیستها را در کنار جنایات پینوشه در شیلی، خونتاها در یونان، فاشیسم هیتلری، سوهارتو در اندونزی، بعنوان جنایات علیه بشریت ثبت کرده است. دهم اکتبر، نه فقط روز اعلام انزجار و اعتراض عمیق انسان قرن بیست و یك علیه مجازات اعدام، که روز دادخواهی قربانیان این جنایت است.

امروز مطالبه "لغو مجازات اعدام" یك مطالبه برجسته اعتراض علیه مناسبات موجود، علیه تحمیل "انضباط طبقاتی" است. طبقه كارگر و كمونیست ها پرچمداران مبارزه علیه مجازات اعدام و تمام قوانین ضد انسانی و خفت بار حاکم در جهان اند.

دهم اكتبر، روز جهانی مبارزه علیه مجازات اعدام، را به روز اعلام كیفرخواست میلیون ها انسان تشنه آزادی و رهایی از نظم و نظام اسارت بار كاپیتالیستی در جهان تبدیل كنیم.

 

حزب کمونیست کارگری ایران- حکمتیست (خط رسمی)

۷ اكتبر ۲۰۲۰