گاردین: دادگاه عالی یونان حزب نئو - نازیست "طلوع طلایی" را بعنوان یک نیروی جنایتکار محکوم و ممنوع کرد!

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

پس از بزرگتین محاكمه فاشیست ها در دادگاه نورنبرگ، اینبار هزاران نفر در آتن به استقبال محاكمه فاشیست ها در دادگاه عالی یونان رفتند!

تلخیص از سایت پیشوند؛

دادگاه عالی یونان با صدور حكم قاطع خود، حزب نئو - فاشیست های یونان تحت نام "طلوع طلایی" را یك باند جنایتكار قلمداد كرد و ادامه فعالیت این حزب را قدغن اعلام كرد. روند دادگاهی حزب فاشیست ها در یونان كه از پنج سال پیش شروع شده است سرانجام به ریاست قاضی "ماریا لپنیوتی" اعلام كرد كه هفت نفر از رهبران این حزب در هدایت این سازمان مرگبار قرار گرفته و مقصر شناخته شده اند. پیش از صدور حكم، هزاران یونانی در برابر دادگاه با شعار: "نازی ها به زندان تعلق دارند" به استقبال این پیروزی رفتند.

پطروس کنستانتینو، یک فعال برجسته ضد نژادپرستی گفت: "این روز بسیار باشكوهی برای جنبش ضد فاشیسم در سطح جهانی است." "این تصمیم یک پیام اساسی و درخور توجه به راست افراطی در كل اروپا ارسال خواهد کرد. اگر بخواهیم تهدید راست افراطی را خاتمه دهیم امروز محکومیت این باندهای جنایتكار و فاشیست بسیار حیاتی است. آدم از فرط وفور شواهد علیه آنها در مضیقه می افتد. "

این دادرسی بزرگترین دادگاه نئو فاشیست ها از زمان پیگرد قانونی نازی ها در نورنبرگ پس از جنگ جهانی دوم بوده است. دو هزار افسر پلیس به دلیل ترس از درگیری شدید بین معترضین و طرفداران راست افراطی منطقه را محاصره كرده بودند و هلی کوپترها و هواپیماهای بدون سرنشین به پرواز درآمده بودند. 

نخست وزیر سابق چپ الکسیس سیپراس که در میان مردم بود، اظهار داشت كه: پس از سالها کاشت نفرت، مسموم کردن جامعه یونان و سازمان دادن عملیات های آدم کشی، سرانجام بار دیگر فاشیست های حزب "طلوع طلایی" با عدالت روبرو می شوند... آنها بی گناه نیستند. همه ما این را می دانیم." وی پیش از تصمیم دادگاه، جامعه یونان را به این كارزار اجتماعی فراخوان داده بود كه "ما باید جلو دادگاه حاضر باشیم تا كیفرخواست مان را بلند و واضح فریاد بزنیم. ما دین مان را به تاریخ مبارزه در این کشور ادا میكنیم، مدیون آزادیخواهی در یونان هستیم، ما دین مان را به نسل آتی ادا خواهیم كرد."

این دادگاه یکی از طولانی ترین جلسات دادگاه در دوران معاصر بوده است. کل رهبری حزب "طلوع طلایی"، از جمله ۶۸ نفر از حامیان این باند جنایتكار در میان نمایندگان مجلس سابق به در اختیار داشتن سلاح های سرد و گرم و دامن زدن به عملیات های جنایتكارانه متهم شده اند.

افرادی که به هدایت این سازمان جنایی متهم شده اند به ۱۵سال زندان محکوم می شوند. احکام صادر شده توسط دادگاه کیفری احتمالاً طولانی تر هم خواهد بود.

راستگرایان افراطی متهم به هدف قرار دادن مهاجران، اتحادیه های كارگری و کمونیست، فعالان ضد فاشیست، چپ ها و همجنسگرایان هستند که با ضربات چاقو "پاولوس فیاساس"، هنرمند محبوب ضد فاشیست هیپ هاپ را به قتل رساندند. جورجوس روپاکیوس، یکی از اعضای ارشد این حزب، به این قتل اعتراف کرد.

در اوج بحران اقتصادی ویران كننده در یونان، حزب "طلوع طلایی"، سوار بر موجی از خشم مردم علیه ریاضت اقتصادی توانست ۲۱ کرسی در مجلس و ۳۰۰ عضو را به دست آورد تا سومین نیروی سیاسی بزرگ یونان شود.

در آخرین انتخابات عمومی در ژوئیه سال گذشته ، نئونازی ها نتوانستند به اندازه کافی رای کسب کنند تا کرسی های پارلمان را حفظ كنند.

نیلز مویزنیکس، مسٸول اتحادیه اروپا در عفو عمومی، گفت: "اتهامات وارد شده علیه رهبران و اعضای طلوع طلایی، از جمله قتل پاولوس فیاساس، شکافی را نشان می دهد که نه تنها در یونان بلکه در سراسر اروپا و فراتر از آن وجود دارد." "تأثیر این حکم، فراتر از دادگاهی یک حزب راست افراطی در خود یونان است كه پس لرزه های آن به خارج از مرزهای یونان در كل اروپا خواهد رسید."

-----

لینك خبر در سایت گاردین:

https://www.theguardian.com/world/2020/oct/07/golden-dawn-leader-and-ex-mps-found-guilty-in-landmark-trial?CMP=share_btn_fb&fbclid=IwAR1uvyZ99J6YBeEQFMmMPMPXlOqygm3o179P6oOD0puOskGjLECumKsN_BE