کرونا در جهان: نگرانی اروپا از موج دوم شیوع ویروس و جنگ و سرقت سایبری برای دست یافتن به واکسن

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

آخرین آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در سراسر جهان نشان می‌دهد، ویروس جدید کرونا همچنان با سرعت در جهان گسترش می‌یابد و برخی از کشورها هم نسبت به بروز موج دوم بیماری ابراز نگرانی می‌کنند. حدود ۱۴ میلیون نفر تاکنون در سراسر جهان به کووید ۱۹ مبتلا شدند. شمار جانباختگان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس کرونا در سراسر جهان حدود ۶۰۰ هزار نفر برآورد شده است. در بارسلون از ساکنان این شهر خواسته شد تا در خانه بمانند. در اسراییل پایان هفته با تعطیلی اماکن عمومی همراه است. در یک از شهرهای چین موارد جدید ابتلا به کووید ۱۹ مورد شناسایی قرار گرفته است.

ایالات متحده آمریکا با بیش از ۳ میلیون مبتلا به به کووید ۱۹؛ برزیل با بیش از ۲ میلیون و هند با بیش از یک میلیون مبتلا به کووید ۱۹ در صدر جدول کشورهای جهان که بیشترین شمار مبتلایان به ویروس کرونا را به ثبت رساندند، قرار دارند.

ایالت‌های جنوبی و غربی در ایالات متحده آمریکا، از جمله ایالت‌های کالیفرنیا، تگزاس، فلوریدا و لوییزیانا، در روزهای اخیر با افزایش میزان مبتلایان به کووید ۱۹ روبرو شدند. در برخی از این مناطق ظرفیت پذیرش بیمارستان‌ها تکمیل شده است. 

تلاش کرملین برای سرقت یافته‌های واکسن کرونا از کشورهای غربی

در حالیکه محققان در سراسر جهان برای دستیابی هر چه سریعتر به واکسن برای مقابله با ویروس جدید کرونا تلاش می‌کنند، سه کشور بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا، روسیه را به تلاش برای سرقت اینترنتی فرمول‌های واکسن مقابله با ویروس جدید کرونا متهم می‌کنند.

محققان در کشورهای بریتانیا، کانادا و ایالات متحده آمریکا با سرعت بیشتری از سایر کشورهای جهان برای دستیابی به واکسن مقابله با کووید ۱۹ تلاش می‌کنند.

به گفته سازمان‌های امنیتی این سه کشور، هکرهای موسوم به «ای‌پی‌تی ۲۹» که با عناوین «کوزی بِر» و «دوک» هم شناخته می‌شوند که به احتمال زیاد از سوی سرویس‌های اطلاعاتی روسیه دستور می‌گیرند، با ورود به سامانه‌های اینترنتی مراکز پژوهشی و بهداشتی این کشورها سعی کردند تا از روند آخرین اطلاعات تحقیقات واکسن ویروس کرونا آگاهی کسب کنند.

مرکز ملی امنیت سایبری بریتانیا، عوامل حملات سایبری وابسته به کرملین را به تلاش گسترده برای سرقت اینترنتی مرتبط با داده‌های مربوط به پژوهش‌های دستیابی به واکسن کووید ۱۹ متهم کرد و این اقدام را در شرایط همه‌گیری ویروس جدید کرونا محکوم نمود. مسکو این ادعاها را تکذیب کرده است.

اسرائیل و برقراری مقررات محدود برای مقابله با ویروس جدید کرونا

همزمان با افزایش شمار مبتلایان به کووید ۱۹ در اسرائیل، مقامات این کشور از روز جمعه ۱۷ ژوییه اقدام به برقراری برخی مقررات سختگیرانه اما محدود، به منظور مقابله با ویروس جدید کرونا نمودند. هدف از این اقدامات، جلوگیری از اعمال «قرنطینه عمومی در سطح کشور» عنوان شده است.

نخست‌وزیر اسراییل و وزیر بهداشت این کشور، روز جمعه ۱۷ ژوییه، در یک بیانیه مشترک، اعلام کردند: برخی اماکن عمومی در روزهای پایانی هفته جاری در این کشور تعطیل خواهند بود. بر اساس این بیانیه مشترک، رستوران‌ها، مراکز ورزشی، مراکز خرید، آرایشگاه‌ها و سالن‌های زیبایی، سینما، موزه، باغ‌وحش و اماکن توریستی از روز جمعه ۱۷ ژوییه تا ساعات پایانی روز یک‌شنبه ۱۹ ژوییه و اعلام تصمیم آتی دولت تعطیل خواهند بود.

هند، شرایط بهداشتی بحرانی و کاهش حجم مطالب تحصیلی

در حالیکه هند در جایگاه سومین کشور جهان در میان قربانیان ناشی از عوارض ابتلا به ویروس جدید کرونا قرار گرفته است، بر اساس آمار رسمی روزانه دست‌کم ۳۰ هزار فرد مبتلا به ویروس جدید کرونا در این کشور مورد شناسایی قرار گرفته و روزانه، دست‌کم ۶۰۰ نفر بر اثر عوارض ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ جان خود را از دست می‌دهند.

همزمان با همه‌گیری ویروس جدید کرونا در کشور هند، دولت این کشور از کاهش حجم مطالب آموزشی برای دانش‌آموزان مقطع راهنمایی خبر داده است. قرار است همزمان با عدم حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های درسی و بدلیل مشکلات ناشی از آموزش از راه دور، حدود یک سوم از مطالب درسی در مقطع متوسطه در تمامی رشته‌های تحصیلی حذف شود. در کتاب‌های تحصیلی هند، در موارد زیادی به موضوعات سیاسی از جمله مطالب مربوط به لاییسیته و ملی‌گرایی پرداخته شده است. هنوز مشخص نیست تصمیم دولت برای حذف این موارد از کتاب‌های تحصیلی مربوط به مقطع بحران ویروس کرونا است یا این تصمیم دولت منجر به اصلاحات در کتاب‌های آموزشی خواهد شد.

اسپانیا و نگرانی از بازگشت کووید ۱۹

در پی افزایش تعداد مبتلایان به ویروس جدید کرونا در استان کاتالونیا در شمال اسپانیا، مقامات محلی در بارسلون از ساکنان این شهر درخواست کردند تا تنها برای موارد ضروری از خانه خارج شوند.

مقامات شهر بارسلون، همانند گذشته، اقدام به برقراری قرنطینه کامل در شهر نکردند اما بدلیل نگرانی از افزایش آمار مبتلایان به کووید ۱۹ در روزهای اخیر، به تمامی ساکنان این شهر توصیه کردند تا به منظور حفظ سلامت خود و اطرافیانشان در خانه بمانند. 

----

منبع: رادیو فرانسه