عفو بین الملل بر درستی یافته های خود در اوکراین تاکید کرد

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در پی حمالات شدید دولت زلنسگی به عفو بین الملل، این سازمان اعلام کرد از گزارش خود در مورد اوکراین دفاع می کند. در گزارش عفو بین الملل مستند شده است که عملیات ارتش اوکراین جان نظامیان این کشور را به خطر انداخته است. با این حال عفو بین الملل می گوید هیچ یک از اقدامات ارتش اوکراین، اقدامات روسیه را توجیه نمی کند.

عفو بین‌الملل گفته است که «عمیقاً از ناراحتی و خشم» ناشی از این ادعا که نیروهای اوکراینی با قرار دادن غیرنظامیان در معرض آتش روسیه قوانین بین‌المللی را زیر پا گذاشته‌اند، متأسف است.

این گروه حقوق بشر روز یکشنبه مجددا اعلام کرد: «ما کاملاً بر یافته‌های خود ایستاده‌ایم»، اما تأکید کرد «آن چه ما از عملکرد ارتش اوکراین مستند کرده‌ایم، نقض‌ حقوق بشر توسط روسیه را توجیه نمی‌کند».

به گزارش گاردین، عفو بین‌الملل با انتشار گزارشی در روز پنج‌شنبه، ارتش اوکراین را به به خطر انداختن غیرنظامیان با ایجاد پایگاه‌هایی در مدارس و بیمارستان‌ها و انجام حملات متقابل از مناطق پرجمعیت متهم کرد.

رئیس دفتر عفو بین‌الملل اوکراین در اعتراض به این گزارش استعفا داد و این سازمان معتبر مدافع حقوق بشر را به تکرار طوطی وار تبلیغات کرملین متهم کرد.

رئیس جمهور اوکراین، ولودیمیر زلنسکی نیز گفت این گروه تلاش کرده «مسئولیت را از متجاوز به قربانی منتقل کند».

گزارش عفو بین الملل مواردی را فهرست کرده است که در آنها به نظر می رسد نیروهای اوکراینی غیرنظامیان را در ۱۹ شهر و روستا در مناطق خارکف، دونباس و میکولایف در معرض خطر قرار داده اند.

در گزارش آمده است: «مواردی را ثبت کرده ایم که نیروهای اوکراینی در کنار محل زندگی غیرنظامیان موضع گرفته و در نتیجه آنها را در معرض خطر شلیک روسیه قرار می‌دادند.

در این بیانیه آمده است: «ما این ارزیابی را بر اساس قواعد حقوق بین‌الملل بشردوستانه انجام دادیم که همه طرف‌های درگیری را ملزم می‌کند تا حد امکان از مکان‌یابی اهداف نظامی در داخل یا نزدیک مناطق پرجمعیت خودداری کنند.»

در بیانیه روز یکشنبه عفو بین الملل آمده است: «عفو بین‌الملل عمیقاً از ناراحتی و خشمی که بیانیه مطبوعاتی ما در مورد تاکتیک‌های جنگی ارتش اوکراین ایجاد کرده است متاسف است».

از زمانی که روسیه در ماه فوریه به اوکراین حمله کرد، عفو بین‌الملل با صدها قربانی اوکراینی مصاحبه کرده است که «روایت هایشان واقعیت وحشیانه جنگ تجاوزکارانه روسیه را آشکار می کند.».

در این بیانیه آمده است: ما جهان را به چالش کشیده ایم تا از طریق اقدامات مشخص، همبستگی خود را با اوکراینی ها نشان دهیم و به این کار ادامه خواهیم داد.