شرکت سیلی غفار در کنفرانس زنان و دموکراسی در اسپانیا

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

به تاریخ ۷ الی ۱۰ اکتوبر ۲۰۲۱، کنفرانس تحت عنوان زنان و دموکراسی از طرف سازمان چپ‌ها (The Left)، انستیتیوت دموکراسی 25M و حزب پودیموس اسپانیا در پوهنتون مادرید برگزار گردید. در‌این کنفرانس سخنرانان از کشورهای اروپایی، امریکای لاتین و افریقا شرکت نموده بودند. این بزرگترین کنفرانس سالانه برای گفتمان سیاسی بین چپ‌ها در اروپا گفته میشود. 

طی چهار روز برنامه، در حدود ۲۰۰‌ سخنران، که همه زنان بودند، موضوعات مختلف مانند؛ فرهنگ سیاسی احزاب چپ، وضعیت فرهنگی کارگران، دموکراسی و عمل، جوانان و فعالان سیاسی، ائتلاف های بین المللی برای حمایت مردمی، فمینیزم و ارتباطات، سیاست های نیولیبرالیستی احزاب راست و فیمینیزم، دولت و رسانه ها، سونامی فیمینیزم و موضوعات دیگر را مورد بحث قرار دادند. خانم غفار بحیث یکی از سخنرانان این کنفرانس بصورت آنلاین شرکت نموده در مورد خشونت علیه زنان در عرصه سیاست و وضعیت کنونی زنان افغانستان صحبت کرد. تعداد سخنرانان از وضعیت فاجعه بار مردم افغانستان، مخصوصا زنان ابراز تاسف کرده، تاکید نمودند که باید در هماهنگی و همبستگی با زنان افغان جنبش وسیع ضد بنیادگرایی در سطوح مختلف ایجاد و مورد حمایت قرار گیرد.
 
سیلی غفار در جریان سخنانش گفت:
 
تسلیم دادن افغانستان به طالبان تروریست خیانت بزرگ امریکا به مردم افغانستان، بویژه زنان است. همان خیانت که دقیقاً ۲۰ سال پیش زیر نام دموکراسی انجام شد؛ هنگامی که آنان بنیادگرایان جهادی را که مسوول جنگ های ویرانگر داخلی در دهه ۹۰ بودند، جایگزین طالبان نمودند. اکنون دوباره طالبان را زیر نام «پروسه صلح» تقویت و بر سرنوشت ما حاکم ساختند. متأسفانه تاریخ در افغانستان تکرار می شود و اکنون ما در موقعیت قرار داریم که ۲۰ سال قبل بودیم. در‌این میان فقط مردم بی گناه و بی دفاع ما همیشه قربانی داده اند.
 
مردم جهان باید بدانند که زنان افغان همیشه متحمل فاجعه‌ای شده اند که امریکا ایجاد کرده است. غرب به رهبری ایالات متحده، این هیولاها را برای تامین منافع شان بوجود آورد، بدون اینکه یک ثانیه فکر کنند که پس از به قدرت رساندن آنان بالای زنان چه اتفاق می‌افتد. بنیادگرایان اسلامی از هر قماش؛ چه طالبان، داعش، القاعده و گروه های جهادی محصول سیاست امریکا در افغانستان هستند. بنابرین دولت امریکا و متحدان ناتو در قبال فاجعه کنونی و همه بدبختی‌های که مردم افغانستان بویژه زنان در چهار دهه گذشته تجربه کرده‌اند، مسوول‌اند.
خانم غفار از مبارزات زنان در افغانستان یادآورشد که با وجود تهدید های فراوان و خشونت علیه اعتراض کنندگان، باز هم زنان به خاطر دفاع از حقوق برحق شان به جاده‌ها میریزند. او در مورد نقش نیروهای پیشرو و آزادیخواه برای آگاهی‌دهی و بسیج مردم تاکید ورزید.
 
در ختم سخنانش خطاب به جهانیان چنین بیان کرد:
زمانی آن فرا رسیده که نیروهای مترقی و انقلابی جهان متحد شده، دولت‌های شان را زیر فشار قرار دهند تا طالبان را به رسمیت نشناسند. در کنار آن؛ ارائه کمک‌های بشردوستانه برای مردم افغانستان، انجام هرگونه اقدامی در حمایت از زنان افغان، درخواست از سازمان های بین المللی حقوق بشر برای مستند سازی جنایات طالبان و محاکمه آنان، حمایت از آموزش دختران و گام‌های دیگر برای دفاع از مردم ما برداشته شوند. ما باید صدای یکدیگر باشیم و با هم می توانیم این جهان را به مکان بهتر برای زندگی همه تبدیل کنیم.