بیروت در نگرانی از وقوع جنگ داخلی

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

مراسم خاکسپاری قربانیان خشونت‌های بی‌سابقۀ روز گذشته در بیروت، امروز جمعه پانزدهم اکتبر همزمان با اعلام یک روز عزای عمومی در این کشور انجام شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها در درگیری‌های نظامی دیروز بیروت هفت نفر کشته شدند. شش تن از کشته شدگان از طرفداران دو حزب شیعه حزب‌الله و امل و وابسته به حکومت اسلامی ایران بوده‌اند که با برپایی یک تظاهرات مسلحانه در برابر کاخ دادگستری و در نزدیکی محلۀ مسیحیان خواستار برکناری قاضی فاروق بیطار، مسئول رسیدگی به پروندۀ انفجار بندر بیروت، شدند. 

دو حزب شیعه امل و حزب‌الله، سازمان مسیحی "نیروهای لبنان"، به رهبری سمیر جعجع، را متهم کرده‌اند که با مستقر کردن تک‌تیراندازی‌های خود بر بام ساختمان‌های مشرف به تظاهرات دیروز آغازگر خشونت‌های بیروت بوده است. سازمان "نیروهای لبنان" با تکذیب این اتهام خواستار تحقیق دربارۀ واقعه شده و متقابلاً حزب‌الله لبنان را متهم کرده که محلات مسیحی بیروت را به اشغال خود در آورده است.

امروز جمعه پانزده اکتبر روزنامۀ "الاخبار"، وابسته به حزب الله، در صفحۀ نخست خود تصویر سمیر جعجع را شبیه هیتلر، رهبر حزب نازی آلمان، به چاپ رساند و او را به "طرح ریزی، تدارک و اجرای جنایتی بزرگ" متهم نمود.

برغم بازگشت آرامش به شهر، فضای بیروت امروز همچنان تنش آلود بود. ارتش لبنان قویاً در محلۀ طیونه، صحنۀ درگیری‌های دیروز، مستقر شد و با برقراری پست‌های مراقبت رفت و آمد خودروها را کنترل کرد.

دیروز پنجشنبه چهاردهم اکتبر صدها تن از شبه نظامیان سازمان‌های امل و حزب‌الله به نشانۀ اعتراض به ازسرگیری فعالیت قاضی بیطار در همین محله و در مقابل کاخ دادگستری تجمع کردند و  بار دیگر خواستار برکناری او شدند. حزب الله و امل قاضی بیطار را متهم به جانبداری در تحقیقات خود دربارۀ انفجار بندر بیروت می‌کنند که در نتیجۀ آن صدها نفر کشته و  مفقودالاثر و هزاران نفر زخمی شدند و بخش‌های گسترده ای از شهر بیروت نیز به ویرانه مبدل شد. در زمان این انفجار که در چهار اوت سال گذشته روی داد، فرزند رفیق حریری، نخست وزیر فقید لبنان، حزب الله این کشور را متهم کرده بود که طی سالیان هزاران کیلوگرم نیترات آمونیوم را به طور غیرقانونی و بدون اتخاذ کمترین تدابیر ایمنی در بندر بیروت مخفیانه انبار کرده بود.

خشونت‌های دیروز بیروت برای مردم لبنان یادآور خاطرات تلخ جنگ داخلی این کشور در سال‌های ١٩٧٠ بود. به غیر از فروپاشی شیرازه های اقتصادی و اجتماعی کشور، تنش‌های قومی و منطقه ای به ویژه سلطۀ فزایندۀ حزب الله بر ارکان جامعه و  قدرت و همچنین حضور فعالانۀ آن در جنگ داخلی سوریه همگی نگرانی از وقوع دوبارۀ جنگ داخلی در لبنان را افزایش داده است.