جلالی رئیس دولت موقت افغانستان شد؛ اشرف غنی آماده خروج از کشور

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

علی احمد جلالی وزیر کشور اسبق و سفیر اسبق افغانستان در آلمان، به کابل رسیده و قرار است عهده دار ریاست دولت موقت شود. منابع خبری در تهران گزارش دادند که اشرف غنی افغانستان را ترک کرده و خبر رسمی بزودی اعلام می‌شود.

المیادین در گزارش خود نوشته است: هواپیمای  ریاست جمهوری  افغانستان برای انتقال اشرف غنی از کابل آماده می شود. همزمان گزارش‌ها حاکیست که محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان دیداری اضطراری با زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا در صلح افغانستان و نمایندگان ناتو داشته است.

روز گذشته برخی از رسانه ها خبرکناره گیری غنی را زیر عنوان “کودتای آمریکا” در افغانستان گزارش کردند و از برنامه آمریکا برای یک کودتای خاموش در ارگ ریاست جمهوری این کشور خبر دادند.

طبق این برنامه، نظامیان آمریکایی، اشرف غنی، امرالله صالح معاون رئیس جمهور و از چهره های مورد اعتماد واشنگتن و تعداد دیگری از اعضای حلقه ارگ را از ارگ ریاست جمهوری خارج کرده و به سفارت امریکا منتقل خواهند کرد و از آنان خواهند خواست که کناره‌گیری داوطلبانه‌شان را با هدف توقف جنگ اعلام کنند. غنی دیروز وعده داده بود نتیجه مشاوره خود را اعلام خواهد کرد.

طالبان خبر ورود هیات رسمی این گروه به ارگ ریاست جمهوری را هنوز تائید نکرده و محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر در تویتتر نوشته که “ملابرادر و یا هیاتی” از طرف گروه طالبان به کابل نرفته است.

ایستگاه های تلویزیونی کابل در پی ورود  طالبان به پایتخت شاهد  هرج و مرج  شده است. الجزیره نیز اعلام کرد که  دانمارک کارکنان سفارتش در کابل پایتخت  افغانستان  را به  فرودگاه  این شهر منتقل کرد.

به گزارش رویتر یک مقام آمریکایی اعلام کرد آمریکا به دیگر سفارتخانه ها در کابل توصیه کرده است که از مکانی مناسب با شمار محدودی از کارکنان فعالیت کنند.

 واشنگتن خروج دیپلمات‌های سفارت آمریکا در پایتخت  افغانستان را آغاز کرده است. انگلیس عملیات خروج دیپلمات‌ها و شهروندان خود از افغانستان سرعت داده است. نخست وزیر بریتانیا با نمایندگان پارلمان این کشور جلسه ی اضطراری برگزاری می کند.