تظاهرات گسترده در برزیل علیه دولت بولسونارو

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

ده‌ها هزار نفر در برزیل علیه سیاست دولت بولسونارو در مقابله به کرونا و نقش او در یک پرونده فساد مالی به خیابان‌ها آمدند. این سومین تظاهرات بزرگ در برزیل علیه او در دو ماه گذشته است.

معترضان خواستار برکناری او شده‌اند. به جریان افتادن پرونده مربوط به نقش احتمالی ژائیر بولسونارو، رئیس جمهوری برزیل و سیاست دولت او در مقابله با کرونا از جمله دلایلی بودند که تظاهراتی گسترده در این کشور را در پی داشتند. به گزارش رسانه‌ها ده‌ها هزار نفر از مردم برزیل علیه دولت بولسونارو به خیابان‌ها آمده و در اعتراض به سیاست او در مقابله با همه‌گیری کرونا دست به تظاهرات زده‌اند.

بر روی پلاکاردهایی که معترضان حمل می‌کردند، شعارهایی همچون "بولسونارو قاتل است" و "آری به واکسیناسیون" نقش بسته بود. معترضان همچنین خواستار برکناری بولسونارو شدند. گفته می‌شود که بولسونارو چندین پیشنهاد ارسال میلیون‌ها دوز واکسن بایون‌تک/فایزر را نادیده گرفته و عملا در مقابله با همه‌گیری کرونا سیاستی و رویکردی منفعلانه در پیش گرفته است. 

از سوی دیگر، رسانه‌های برزیل از پیگیری حقوقی یک پرونده مربوط به فساد مالی در وزارت بهداشت این کشور خبر داده‌اند.

سه سناتور برزیل خواستار پیگیری این پرونده فساد مالی شده‌اند. موضوع بر سر قرارداد ۲۵۰ میلیون یورویی با شرکت تولید واکسن کرونا کوواکسین در هند است. گفته می‌شود که بولسونارو از این فساد مالی در وزارت بهداشت مطلع بوده و به‌رغم آن اقدامی علیه آن انجام نداده است.

در ۲۴ ساعت گذشته حدود ۵۵ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا در برزیل ثبت شده است. گزارش‌ها حکایت از مرگ ۱۶۳۵ نفر دیگر در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته دارند. به این ترتیب شمار قربانیان کرونایی در برزیل به حدود ۵۲۴ هزار نفر رسیده است. طبق آخرین آمار تا کنون ۱۸ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از شهروندان برزیل مبتلا به ویروس کرونا شده‌اند.

---

منبع: دویچه وله