تولید طلای سیاه، بهایش زندگی ما است

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

چهارشنه ۵ خرداد ۱۴۰۰ اعتراضات سراسری کارکنان رسمی شرکت نفت در مناطق مختلف شروع شده است. در پی فراخوان قبلی و در اعتراض به نحوه افزایش حقوق کارکنان در سال جاری در چند منطقه نفتی از جمله عسلویه در پارس جنوبی، شرکت نفت مجتمع سکوی دریایی ابوذر، شرکت نفت اهواز، شرکت پالایش نفت آبادان، شرکت نفت فلات قاره در خلیج فارس، شرکت نفت ماهشهر، نفت و گاز پارس، شرکت ملی نفت گچساران ...، تجمعات اعتراضی برپا شده است.

بیانیه تجمع کارگران صنعت نفت به افزایش صفر در صدی حقوق در سال ۱۴۰۰، تقسیم ناعادلانه ثروت و بی بهره بودن از رفاه، قرار گرفتن در رتبه چهاردهم در بین نهادهای دولتی و به تنگ آمدن کارگران در تامین معیشت شان اشاره دارد و اعلام می کند که در صورت عدم تحقق مطالبات که اساسا افزایش دستمزد است، کارگران شرکت نفت مناطق مختلف کشور در تهران تجمع خواهند کرد.

کارگران و کارکنان اعتصابی صنایع نفت و گاز در پلاکادها و شعارهایشان اعلام کردند که وزیر نفت و نمایندگان مجلس شمشیر را از رو بر روی کارگران نفت بسته اند. اعتصابیون، زنگنه وزیر نفت را دروغگو خوانده و مهر خیانت به کارگران را بر پیشانیش زده اند.

 کارگران شرکت نفت اعلام کرده اند، "نفت و گاز آسان تولید نمی شود و بهایش زندگی ما است!" به استثمار و بیحقوقی خود اعتراض دارند. پس از مبارزه قدرتمند کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، فولاد اهواز، هپکو، آذرآب و دیگر بخش های کارگری در سال و ماه های اخیر، اکنون بخش بزرگ تر طبقه کارگر در صنایع نفت و گاز، این گلوگاه سرمایه در ایران، برای بار دوم به میدان آمده است. 

طبقه کارگر در ایران بعنوان پیشرو و رهبر مبارزات اقتصادی و سیاسی در ایران علیه فقر و فلاکت و بیحقوقی و استبداد، مهر خود را بر مبارزه سراسری کل زحمتکشان، معلمان، پرستاران، بازنشستگان و ...، زده است. امروز جامعه فلاکت زده و مردم محروم ایران چشم به طبقه کارگر به مثابه رهبر مبارزه برای رفاه و آزادی  دوخته است.

طبقه کارگر در این دوره بر سکوی تجارب گرانبهای تشکیل مجامع عمومی، به چالش کشیدن دولت بعنوان نماینده سیاسی و اقتصادی طبقه سرمایه دار و اتکا به اداره شورایی جامعه ایستاده است.

از جمله تجارب گرانقدر مبارزات کارگران هفت تپه، استقلال طبقاتی، توکل و توسل به نیروی بزرگ توده کارگران در مجامع عمومی و تصمیم گیری جمعی و حضور رهبران مصمم و پیگیر خود است. طبقه کارگر با اتکای به این تجارب و الگوهای مبارزه و رویگردانی از نهادها و ارگان های دولتی که تنها نقش استثمار و سرکوب طبقه کارگر و زحمتکشان را برعهده دارند، می تواند به پیروزیهای پی در پی و به عقب نشاندن استثمارگران و بیرون کشیدن حقوق خود از گلوی سرمایه داران و دولت دست یابد.

کارگران صنعت نفت تاریخ گرانبهای اعتصاب بزرگ و تعیین تکلیف قیام ۵۷ را در تجربه خود دارد. شعار "کارگر نفت ما، رهبر سر سخت ما"، هنوز در حافظه طبقه کارگر و زحمتکشان ایران باقی مانده است.

امروز هم کارگران نفت و گاز و پتروشیمی ها میتوانند در تغییر توازن قوای طبقاتی در ایران به نفع طبقه کاگر و جامعه فلاکت زده نقش تعیین کننده ای ایفا کنند.

کارگران نفت، رفقا

نه تنها طبقه کارگر، بلکه جامعه فلاکت زده چشم به شما دوخته است. بدست گیری تجارب همسرنوشتان خود در هفت تپه و دیگر بخش های کارگری، ضامن پیروزی شما است. استقلال طبقاتی خود را در مقابل نظام سرمایه و دولت و نهادهایشان حفظ کنید، تنها به نیروی خود و طبقه تان اتکا کنید. مجامع عمومی تان را برپا کنید و امکان دخالت و شرکت در تصمیم گیری را برای توده وسیع کارگران نفت فراهم کنید. تجربه هفت تپه نشان داد که مجامع عمومی و پشتوانه محکم رهبران و نمایندگان کارگری است. پیروزی شما پیروزی کل طبقه کارگر است. طبقه کارگر نه تنها امروز برای رفاه و آزادی و تحقق خواستهای فوری بلکه، نیروی عظیم طبقاتی برای تعیین تکلیف نهایی با سرمایه داران و دولت و برپایی حکومت شوراهای کارگران و مردم است!

زنده باد اعتصاب پر قدرت کارگری

زنده باد حکومت شورایی

حزب حکمتیست (خط رسمی)

۵- خرداد ۱۴۰۰- ۲۶ مه ۲۰۲۱