افغانستان به كدام سو می رود؟

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

انفجار خونین روز شنبه گذشته در کابل، صرف نظر از ماهیت خشونت بار آن، این سوال را در ذهن متبادر می کند که افغانسان به كدام سو می رود؟

یادداشت پیشوند

نکته اول؛ عملیات دلخراش تروریستی در مقابل مدرسه ای در كابل در شرایطی رخ داده که دولت آمریکا طبق توافق دوحه، از شنبه گذشته خروج تدریجی نظامیان خود را از افغانستان آغاز کرده است. آنچه مشخص است آمریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان در نهایت نیروهای خود را از این کشور خارج می سازد. آمریکا در دو دهه جنگ این کشور شکست خورده است. عقب نشینی نیروهای آمریکایی از افغانستان بیانگر شکست واشنگتن در طولانی‌ترین جنگ این کشور است. آمریکا در ۲۰ سال گذشته نتوانست به اهدافش در افغانستان برسد و یا وضعیت آن را تثبیت کند.

نکته مهم دیگر اینکه، در جریان خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان، ناامنی ها در این کشور تشدید شده است و عملیات تروریستی در کابل را می توان آخرین نمونه از افزایش ناامنی های افغانستان یاد کرد. افزون براین، متاسفانه طی هفته‌های اخیر گسترش اقدامات هدفمند تروریستی در برخی مناطق شهر کابل و سایر نقاط افغانستان حکایت از برنامه ریزی‌های شوم به منظور تشدید اختلافات قومی و مذهبی در افغانستان است. بی تردید آنچه مسلم است اینکه در این مقطع زمانی که نیروهای غربی به تدریج از این کشور خار ج می شوند، تنش میان شبه باندهای قومی - مذهبی متبلور چه در دولت و چه در اپوزیسیون، تشدید میشود. 

 

در مجموع، ایجاد ناامنی، اقدامات تروریستی و هراس افکنی، دامن زدن به اختلافات قومیتی و اقدامات ایذایی در مرزهای افغانستان، مسایلی از این دست در روزها و ماههای آینده افغانستان است. به هر تقدیر در این مقطع زمانی که خروج تدریجی نظامیان آمریکایی از افغانستان آغاز شده است اتحاد و هوشیاری مردم افغانستان علیه كل روبنای فاسد قومی - مذهبی چه در دولت و چه در اپوزیسیون آن برای مقابله با تهدیدها و جنگهای كور قومی - مذهبی ضروری است؛ مردم افغانستان راهی جز جارو كردن كل این روبنا و دفاع از زندگی خود در برابر این اوضاع ندارند. این تنها گزینه برای عبور افغانستان از منجلاب تروریسم و ناامنی است.