درگیری معترضان با پلیس اسپانیا در سومین شب اعتراضات

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

معترضان اسپانیایی برای سومین شب متوالی در جریان تظاهرات در اعتراض به زندانی کردن یک خواننده رپ از بابت توئیتهای جنجالی اش، با پلیس این کشور درگیر شدند.

بعد از آنکه پلیس اسپانیا روز سه شنبه بعد از پناه بردن این خواننده رپ به نام پابلو هاسل به یک دانشگاه در کاتالونیا با یورش به دانشگاه وی را دستگیر کرد، تظاهراتی از سوی معترضان به بازداشت وی به راه افتاد. از زمان راه افتادن این تظاهرات طی سه شنبه شب تا کنون ده ها نفر دستگیر شده اند.

این خشونتها باعث جنجالی شدن اقدام حزب چپ افراطی پودموس، یک شریک رده پایین در ائتلاف چپگرای حاکم در اسپانیا، که با زندانی کردن هاسل مخالفت و از معترضان حامی وی حمایت کرده، شده است.

بر اساس گزارش پلیس اسپانیا، در جریان تظاهرات پنجشنبه شب در بارسلونا و بعد از آنکه معترضان موانعی را ایجاد کرده و نیروهای پلیس وادار به شلیک گاز اشک آور علیه آنها شدند، شش تن دستگیر شدند.

شاهدان از مشاهده سطل آشغالها و لوازم منزل به آتش کشیده در مرکز شهر بارسلونا، مرکز کاتالونیا خبر دادند.

گزارش شد که اتاق خبر روزنامه ال پریودیکا دو کاتالونیا مورد حمله قرار گرفته است. همچنین تصاویری از درگیری ها در شهر والنسیا در یک شبکه تلویزیونی پخش شد.

صدها تن نیز در میدان پوئرتا دل سول شهر مادرید تجمع کرده و خواستار آزادی هاسل شدند. معترضان به سمت نیروهای پلیسی که سمت آنها می آمدند بطری پرتاب کردند. بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه این درگیری ها چند ساعت طول کشید.

پلیس در این شهر ۱۹ تن را دستگیر کرد در حالی که سرویس اورژانس این شهر نیز گفت ۵۵ تن در جریان این درگیری ها شامل۳۵ افسر پلیس مجروح شدند.

در بارسلونا و سه شهر دیگر کاتالونیا، چهارشنبه شب تظاهرکنندگان به سمت نیروهای پلیس اشیای مختلف پرتاب کرده و موانع را به آتش کشیدند در حالی که نیروهای پلیس هم به سمت معترضان یورش برده و به سمت آنها گلوله های پلاستیکی شلیک کردند. در این روز حدود ۵۰ تن در سراسر این کشور دستگیر شدند.

پره فرر، مدیر پلیس منطقه ای کاتالونیا گفت، افسران این نیرو با یک "سناریوی بسیار پیچیده" به دلیل "حجم بالای بی نظمی عمومی" که شامل غارتگری بوده، مواجه شده اند.

او اظهار کرد، پلیس تحقیقاتی درباره زنی جوان که پنجشنبه شب در بارسلونا در نتیجه برخورد گلوله پلاستیکی پلیس یک چشمش را از دست داده آغاز کرده است.

هاسل که به داشتن دیدگاه های چپگرایانه مشهور است بعد از خودداری از تسلیم کردنش به پلیس برای طی مجازات ۹ حبس به خاطر انتشار توئیتهایی علیه پادشاه سابق اسپانیا و متهم کردن پلیس به شکنجه کردن و کشتن تظاهرکنندگان و مهاجران دستگیر شد.