گاردین: طرح لندن در اعزام پناهجویان به جزایر دورافتاده

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کارشناسان استرالیایی هشدار دادند طرح دولت انگلیس به منظور اعزام پناهندگان به جزایر دور افتاده، "فاجعه حقوق بشری" در پی دارد همان گونه که دولت استرالیا چنین کرد.

روزنامه گاردین نوشت کارشناسان مهاجرت در استرالیا می‌گویند در پی سیاست دولت این کشور در راه ندادن پناهجویان به استرالیا و اعزام آنان به جزایر دور افتاده، بهداشت روانی هزاران پناهجو آسیب دید و آنان به خودزنی و خودکشی اقدام کردند و در نتیجه، ۱۲ پناهجو جان باختند.
این کارشناسان استرالیایی به دولت انگلیس هشدار دادند به پیامد‌های طرح خود در اعزام پناهجویان به دیگر کشور‌های و جزایر دور افتاده بیندیشد. دولت استرالیا ۸ سال است که از پذیرفتن پناهجویان خودداری و آنان را با دادن پول به دولت گینه استوایی نو، به اردوگاه‌هایی که در آن کشور ساخته است، می‌فرستد تا به درخواست آنان رسیدگی شود.
به نوشته روزنامه گاردین، اقدام دولت استرالیا در اعزام پناهندگان به جزایر و کشور‌های دورافتاده، به علت نقض حقوق بر و نبود شفافیت، مورد انتقاد سازمان‌های وابسته به سازمان ملل و افراد و سازمان‌های مردم نهاد هوادار حقوق بشر قرارگرفته است.
گاردین به نقل از الین پیرسون (Elaine Pearson)، مدیر دیدبان حقوق بشر استرالیا نوشت سیاست دولت استرالیا، یک فاجعه حقوق بشری است که هنوز موجب آزار انسان‌ها می‌شود. گراهام ثام (Graham Thom)، از گروه عفو بین الملل استرالیا نیز گفته است این سیاست دولت استرالیا، هزینه بر، بی پایان و از بین برنده اعتبار این کشور در سطح بین الملل است و انگلیس نباید این راه را دنبال کند.
روزنامه گاردین روز چهارشنبه این هفته اعلام کرد دفتر نخست وزیری انگلیس، اعزام پناهجویان به کشور‌های مغرب، مولداوی و گینه استوایی را بررسی می‌کند تا پناهندگان را به انگلیس راه ندهد. روزنامه فایننشیال تایمز روز چهارشنبه این هفته نوشت پریتی پاتل (Priti Patel)، وزیر کشور انگلیس از کارشناسان این وزارتخانه خواسته است امکان اعزام پناهجویان به جزیره سنت هلن در جنوب اقیانوس اطلس را بررسی کنند. پریتی پاتل به کارکنان وزارت کشور گفته است می‌توان پناهجویان را به جزیره دور افتاده سنت هلن در جنوب اقیانوط اطلس اعزام کرد و سپس درخواست پناهندگی آنان را بررسی کرد. به نوشته روزنامه گاردین، پریتی پاتل که بار‌ها اعلام کرده است مانع رسیدن پناهجویان به انگلیس خواهد شد، قرار است روز یکشنبه آینده در این باره، گزارشی در نشست سالانه حزب حاکم محافظه کار ارائه دهد. وزیر کشور انگلیس از نیروی دریایی این کشور خواسته است مانع رسیدن پناهجویان از طریق دریا شود.
خانم پریتی پتل، عصو حزب محافظه کار، سیاست‌مدار و وزیر کشور انگلیس است. او در سال‌های ۲۰۱۶ و ۲۰۱۷ در دولت ترزا می، وزیر توسعه بین‌المللی بود، اما پس از یک سفر پنهانی به اسرائیل، بدون اطلاع ترزا می‌نخست وزیر وقت انگلیس، در نوامبر ۲۰۱۷ وادار به استعفا شد.
وی به ارتش رژیم اسرائیل، از محل کمک‌های بین المللی دولت انگلیس، برای ساخت اردوگاه، پول داده بود. پریتی پاتل از پدر و مادری گجراتی در لندن زاده شد. والدینش در دهه ۱۹۶۰ میلادی سال‌ها پیش از این که عیدی امین در اوگاندا به قدرت برسد و اوگاندایی‌های آسیایی‌تبار را اخراج کند، به انگلستان مهاجرت کرد در شهر هرتفوردشر زندگی کردند. از پریتی پتل، گزارش‌های زیادی درباره بدرفتاری، زورگویی، سوءاستفاده از قدرت و سوءمدیریت وجود دارد.
سنت هلن (Saint Helena) جزیره‌ای در جنوب اقیانوس اطلس و یکی از سرزمین‌های ماوراء بحار انگلیس است. این جزیره در سال ۱۵۰۲ کشف شد و انگلیس سال‌ها از این جزیره به عنوان تبعیدگاه استفاده می‌کرده‌است. معروف‌ترین زندانی این جزیره ناپلئون بناپارت بود که تحت نظارت دولت انگلیس سال‌های واپسین عمر خود را در این جزیره در تبعید بود. در طی سرشماری سال ۲۰۰۸ جمعیت جزیره سنت هلن، چهار هزار و ۲۵۵ نفر اعلام شد در حالی که ده سال پیش ۵٬۰۰۸ نفر در این جزیره زندگی می‌کردند. جزیره سنت هلن یکی از دور افتاده‌ترین نقاط جهان، با فاصله دو هزار کیلومتری از سواحل غرب آفریقاست.
انگلیس در حالی از افزایش شمار پناهجویان به تکاپو افتاده و انچنان ان را بزرگ شمرده است که ارتش را برای مقابله با ان به میدان دعوت کرده که در حدود ۹ ماه اخیر بر اساس امار اعلامی دولت فقط دو هزار نفر از کانال مانش برای مهاجرت به انگلیس که دارای ششمین اقتصاد بزرگ جهان است آمده اند.
بر اساس گزارش‌های رسمی منتشر شده بیشتر این افراد نیز اتباع عراق و افغانستانند جایی که با لشکر کشی امریکا و همراهی انگلیس و برخی دیگر از کشور‌های غربی جنگی ویرانگر در آن‌ها روی داده است.

-----

منبع: گاردین

https://www.theguardian.com/politics/2020/sep/30/priti-patel-looked-at-idea-of-sending-asylum-seekers-to-south-atlantic