قوۀ قضائیه ایران ناپدید شدن شاهد شکنجۀ نوید افکاری را رد کرد

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

رئیس کل دادگستری استان فارس، حجت الاسلام کاظم موسوی، ناپدید شدن شاهین ناصری شاهد شکنجه شدن نوید افکاری در زندان را تکذیب کردو گفت که "این محکوم اخیراً به لحاظ طرح های مقابله با کرونا و رعایت شیوه نامه های بهداشتی در زندان از بند قبلی [به بندی دیگر] منتقل شده است."

کاظم موسوی انعکاس جهانی اخبار و ابهامات مربوط به محکومیت، شکنجه و اعدام نوید افکاری را به "رسانه های شکست خوردۀ غرب و معاندان" نسبت داد. او همچنین اظهارات شاهین ناصری را در تأئید شکنجه شدن نوید افکاری رد کرده و افزوده است که "مدعی در دورۀ تحقیقات به هیچ عنوان ملاقات و مواجهه ای با نوید افکاری نداشته است" و "به فرض همزمانی تحقیقات پرونده های نوید افکاری و شاهین ناصری تحقیقات این دو پرونده در دو ادارۀ مختلف صورت گرفته است."

رئیس دادگستری استان فارس سپس رسانه های غربی را به دلیل انعکاس اظهارات شاهین ناصری مورد سرزنش قرار داده، زیرا آنها، به گفتۀ وی، به "اظهارات یک کلاهبردار استناد کرده اند." با این حال، مهدی محمودیان، فعال سیاسی اصلاح طلب شنبۀ گذشته در صفحۀ توئیتر خود نوشت : "حدود ده روز است که خانوادۀ شاهین ناصری خبری از از او ندارند. گویا او را تحویل همان نهادی داده اند که ناصری علیه مأمورانش شهادت داده است."

بر خلاف ادعای رئیس کل دادگستری استان فارس شاهین ناصری همچون نوید افکاری در زندان عادل آباد شیراز محبوس بوده است. به نوشتۀ مهدی محمودیان، "شاهین ناصری در محضر دادگاه به شکنجه شدن نوید افکاری حین بازجویی شهادت داده و شفاهاً نیز اظهارات خود را تأئید کرده است."

شاهین ناصری در ۹ آبان ۱۳۹۸ با نوشتن نامه‌ای شهادت داده بود که در ادارۀ آگاهی شیراز شخصاً شاهد شکنجه شدن نوید افکاری بوده است. او در شهادت‌نامه رسمی خود تصریح کرده است که نوید افکاری در بازداشتگاه به او گفته بود : "عباسی، افسر پرونده‌، دستم را شکسته است."

 

خود نوید افکاری پیش از اعدام شدن تأئید کرده بود که کلیه اعترافات وی زیر شکنجه اخذ شده است. در فایل صوتی که بعد از اعدام وی منتشر شد نوید افکاری حین محاکمه اش به رئیس دادگاه می گوید که به مدت سه ماه در سلول انفرادی نگهداری و شکنجه شده بود. مقامات جمهوری اسلامی پیکر نوید افکاری را پس از اعدام شبانه به خاک سپردند و به خانوادۀ متوفی تنها اجازه دادند که صورت نوید افکاری را پیش از خاکسپاری مشاهده کنند. کسانی که برای آخرین صورت نوید افکاری را پس از اعدام دیدند اظهار داشتند که بینی متوفی کاملاً شکسته بود.