تغییر نظر دونالد ترامپ در مورد ماسک: نتیجۀ تغییر استراتژی انتخاباتی؟

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که از سوی مخالفانش به جدّی نگرفتن اپیدمی کووید١٩ متهم است، ظاهراً در مورد استفاده از ماسک تغییر عقیده داده است. او اینک ماسک زدن را "یک عمل میهن‌پرستانه" دانسته و بر اتحاد همۀ آمریکایی‌های در مقابله با اپیدمی کووید ١٩ تأکید کرده است. کمتر از یک هفته پیش، ترامپ مدیر تبلیغاتی خود را عوض کرد.

دونالد ترامپ که  ده روز قبل برای نخستین بار با ماسک دیده شد، روز دوشنبه ٢٠ ژوئیه/٣٠ تیر در توئیتر نوشت: "خیلی‌ها می‌گویند که وقتی امکان فاصله‌گذاری وجود ندارد، ماسک زدن یک عمل میهن‌پرستانه به شمار می‌آید؛ و هیچکس از من میهن‌پرست‌تر نیست"... او همراه با این پیام عکسی از خود را با ماسک منتشر کرده است.

دونالد ترامپ تاکنون در مورد ماسک اظهارات و رفتارهای مبهم و گاه متناقض داشته است. این نخستین بار است که او چنین صریح از ماسک دفاع می‌کند. او در پیام خود افزوده است که "ما در همه تلاش‌هایمان برای شکست دادن ویروس نامرئی چینی متحد هستیم". ترامپ معمولاً به جای ویروس کرونا عبارت "ویروس چینی" را به کار می‌برد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که تغییر عقیدۀ ترامپ در مورد ماسک و همچنین تأکیدش بر "اتحاد"، شاید نشانۀ تغییراتی در استراتژی تبلیغی و انتخاباتی وی باشد. با توجه به نتایج بد نظرسنجی‌ها در هفته‌های گذشته و همچنین تغییر مدیر تبلیغات ترامپ، بعید نیست که محورهای کارزار انتخاباتی او مورد تصحیح قرار گرفته باشد. قرار است که نشست‌های خبری منظم ترامپ در بارۀ وضعیت اپیدمی نیز از همین سه‌شنبه (٢١ ژوئیه) از سرگرفته شود. او بعد از چند نشست که با سخنان متناقض و گاه اشتباه در بارۀ اپیدمی همراه شد، این جلسات را لغو کرده بود. طی یکی از همین کنفرانس‌های خبری بود که ترامپ از تزریق مواد ضدعفونی‌کننده به انسان سخن گفت و جنجال بزرگی به پا کرد.

آغاز دوبارۀ نشست‌های خبری ترامپ از نظر برخی رسانه‌های آمریکایی به معنای شدت گرفتن اپیدمی کووید١٩ در کشور است. اما رئیس جمهوری وعدۀ خبرهای خوب در مورد ساخت واکسن را به آمریکایی‌ها داده است.

در اینحال، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در برخی ایالات آمریکا همچنان به سرعت افزایش می‌یابد. در روزهای اخیر، افزایش شمار افراد بستری‌شده در لس‌آنجلس و بخصوص گسترش بیماری در میان جوانان نگرانی‌های زیادی ایجاد کرده است. در ایالت فلوریدا نیز مقامات بهداشتی هشدار داده‌اند که تنها ١٨درصد تخت‌های بیمارستان‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه آزاد است.