کرونا در ایران: بیش از ١٣٠٠ نفر در بیمارستانهای مازندران بستری شده اند؛

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ٢٦ تیر، اعلام کرد که در شبانه روز گذشته، ٢٥٠٠ نفر به ویروس کرونا مبتلا شده اند و ١٩٨ نفر نیز جان خود را از دست داده اند. بر اساس آخرین گزارش ها، ٢٥ استان همچنان در وضعیت قرمز و هشدار قرار دارند و شمار موارد بستری در کشور به طور چشمگیری افزایش یافته است. با توجه به روند صعودی ابتلا به ویروس کرونا در کشور، نماز جمعۀ این هفته در تهران و استان های دارای وضعیت قرمز و پر خطر اقامه نمی شود. 

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت ایران، روز پنجشنبه ٢٦ تیر، اعلام کرد:«بر اساس یافته های قطعی آزمایشگاهی، از ظهر دیروز تا امروز، تعداد ٢٥٠٠ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شده اند که ١٩١٤ نفر از آنها بستری شده اند و مجموع مبتلایان به این بیماری در ایران، به ٢٦٧ هزار و ٦١ مورد رسیده است».

وی افزود: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، تعداد ١٩٨ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در کشور، جان خود را از دست داده اند و مجموع درگذشتگان بر اثر این بیماری به   ١٣ هزار و ٦٠٨ نفر رسیده است».

سخنگوی وزارت بهداشت ایران گفت: «تا کنون تعداد ٢٣٠ هزار و ٦٠٨ نفر از بیماران مبتلا به ویروس کرونا، بهبود یافته و ترخیص شده اند و تعداد ٣٤٧١ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید و بحرانی این بیماری و تحت مراقبت در بخش های آی سی یو قرار دارند».

او با بیان اینکه بستری بیماران در کل کشور افزایش داشته است، افزود: «همانند روزهای گذشته استانهای آذربایجان شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند و استان های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند».

نماز جمعه در تهران و استان های دارای وضعیت قرمز برگزار نمی شود

معاون ارتباطات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور، روز پنجشنبه گفت: «نماز جمعه در شهرها و استان‌های دارای وضعیت قرمز و پرخطر اقامه نمی‌شود». وی تأکید کرد: «در تهران نیز با توجه به شرایط شیوع ویروس کرونا، فردا نماز جمعه اقامه نخواهد شد».

وی افزود: «اقامه نماز جمعه در شهرهای با وضعیت سفید، زرد و نارنجی صرفاً با هماهنگی ستادهای استانی مقابله با کرونا و همچنین با رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و استفاده نمازگزاران از ماسک و فاصله گذاری فیزیکی و نیز استفاده از سجاده و مُهر اختصاصی، امکان پذیر خواهد بود».

ابتلای ١٧٢ تن از کادر درمان بیمارستان شهدای تجریش تهران به کرونا

رضا جلیلی معاون ستاد مقابله با کرونا در تهران، با بیان اینکه موج دوم کرونا از موج اول خیلی سنگین تر است، گفت: «در بیمارستان شهدای تجریش، ۱۷۲ نفر از نیروهای خودمان درگیر شدند، من خودم بستری هستم و ریه ام ۴۰ درصد درگیر شده است. معاونت درمان و بهداشت  بیمارستان هم بستری هستند».

وی دربارۀ پرشدن تخت های بیمارستانی نیز اظهار داشت: «ما با دو مشکل کمبود تخت بستری و کمبود کادر درمان مواجه هستیم. کادر درمان ما اکثراً آلوده می شوند یا اینکه اقوام درجه یک آنها مبتلا می‌شوند که مجبورند از آنها مراقبت کنند».

وی تصریح کرد: «این موج دوم از موج اول خیلی سنگین تر بود؛ بیماران بدحال و فوتی ما بیشتر است و به نوعی سیلی که از موج دوم می خوریم شدیدتر است. امیدواریم دستگاه هایی که در روزهای اول تمام قد آمده بودند وسط این بار هم بیایند و از نظر نیرو و توان کمک برسانند چون کادر درمان واقعا در مضیقه هستند».

وی در مورد دورکاریها در تهران نیز گفت: «ما از مدتی قبل دورکاری را درخواست کرده بودیم. همچنین خواستیم که افراد پرخطر هم از مراکز کاری دور نگه داشته شوند و تا جایی که ممکن است ساعت کاری کوتاه شود که با تمام این موارد موافقت شده است».

وضعیت مازندران قرمز است

با اوج گیری ویروس کرونا در استان مازندران، ١٣ شهر این استان در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و بار دیگر محدودیت های کرونایی به این استان بازگشته است. استان مازندران که در هفته‌های اخیر در وضعیت هشدار قرار داشت، هم‌اکنون در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و سطح اِشغال تخت‌های بیمارستانی توسط بیماران مبتلا به کرونا در این استان افزایش یافته است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران، با اشاره به افزایش شمار بیماران کرونایی در استان گفت: «تعداد بستری‌شدگان کرونایی از مرز ١٣٠٠ نفر هم گذشته است. وی افزود: «متأسفانه بیشتر انتقال‌ها در زمانی صورت گرفته که فرد هیچ علائمی نداشته و در ارتباط با اعضای خانواده و دورهمی‌ها این ویروس را انتشار داده است».

 رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل هم با ابراز نگرانی از شیوع مجدد این ویروس، گفت: «در دو هفته اخیر با صعودی شدن روند ابتلا به کووید- ۱۹ در مازندران، زنگ خطر وضع قرمز به صدا درآمده است». وی افزود: «برپایی هرگونه اجتماع در این شهرستان ازجمله نماز جمعه‌ها، تالارها و مراسم عروسی و عزا ممنوع است و تمام دستگاه‌های اداری موظف به استفاده از ماسک در محیط کاری هستند».

بنا به اعلام دانشگاه علوم پزشکی، شهرهای آمل، بهشهر، بابل، تنکابن، چالوس، رامسر، ساری، سوادکوه، قائمشهر، محمودآباد، نکا، نور و نوشهر، در وضعیت قرمز کرونا قرار دارند.

هفتۀ مرگبار کرونا در فارس

مهرزاد لطفی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: «به دلیل بی توجهی به دستورات بهداشتی و روند افزایشی شیوع کرونا در استان فارس لازم است برای سرعت بخشیدن به شناسایی بیماران مبتلا به کرونا  و کاهش مراجعه به بیمارستان ها، خدمات سرپایی کرونا در شیراز ارتقا یابد». وی تاکید کرد که با افزایش موارد ابتلا  و مرگ و میر در هفتۀ اخیر، شیوع ویروس کرونا در استان فارس به طور شتابناکی اوج گرفته است.

وی افزود: «دلیل روند رو به رشد آمار مبتلایان به کرونا در استان، برپایی دورهمی های خانوادگی، شرکت در مراسم های عقد، عروسی و ترحیم است».

خراسان جنوبی دومین استان از نظر شمار موارد بستری کرونا است

محمد دهقانی فیروزآبادی رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند، درباره آخرین ارزیابی استان خراسان جنوبی از نظر تعداد موارد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان گفت: «خراسان جنوبی در وضعیت هشدار قرار دارد و طبق آخرین ارزیابی‌های انجام شده از نظر تعداد بیماران تنفسی بستری در بیمارستان به نسبت جمعیت، دومین استان کشور بعد از استان فارس می باشد».

وی درخصوص وضعیت استان از نظر موارد ابتلا اظهار داشت: «تعداد موارد بستری به نسبت زمانی که بیماری نسبتا کنترل شده بود، روند افزایشی داشته و طی ۲ هفته اخیر روزانه حدود ۸۰ تا ۹۰ مریض حاد تنفسی داشتیم». وی افزود: «در حال حاضر این آمار به ۲۰۰ نفر رسیده همچنین تعداد موارد بستری مثبت کرونا افزایش قابل توجهی داشته است».

وی با بیان اینکه در زمان کنترل بیماری، آمار موارد مثبت بستری بین پنج تا حداکثر هشت مورد رسیده بود افزود: «در حال حاضر این آمار به طور متوسط بین ۶۰ تا ۷۰ نفر رسیده که این افزایش قابل توجه نگران کننده است». 

براساس آخرین رنگ‌بندی مناطق مختلف از ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی، هفت شهرستان شامل بیرجند، خوسف، نهبندان، سربیشه، طبس، فردوس و قاینات در وضعیت بسیار پرخطر (قرمز)، شهرستان‌های درمیان و بشرویه در وضعیت پرخطر (نارنجی) و شهرستان‌های زیرکوه و سرایان در وضعیت خطر متوسط (زرد) قرار دارند و هیچ شهر استان در وضعیت سفید (کم خطر) نیست. اکنون بیش از ۹۰ درصد جمعیت استان در مناطق پرخطر و بسیار پرخطر از نظر شیوع کرونا زندگی می‌کنند و به دستور استاندار قرار است محدودیت‌های جدید پس از بررسی و تصویب نهایی در مناطق قرمز خراسان جنوبی اعمال شود.

ابتلا به کرونا در جوانان افزایش یافته است

حمید چوبینه مدیرعامل شرکت شهر سالم، با اشاره به رشد آمار مبتلایان در تهران گفت: «جوانان بیش از گذشته درگیر بیماری شده اند؛ پیش از این نگرانی‌ها درخصوص سالمندان و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند، بود اما امروزه بسیاری از جوانان مبتلا می‌شوند». وی افزود: «ابتلای کودکان به ویروس کرونا نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است».

وی با اشاره به رشد ۵ برابری بیماران مبتلا به کرونا که در مراکز درمانی شهرداری تهران تست داده‌اند، تاکید کرد: «مراجعۀ تعداد افرادی که مشکوک به کرونا هستند به مراکز درمانی شهرداری تهران در مقایسه با قبل بسیار بیشتر شده است زیرا مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و برای مردم خوب جا نیفتاده که کرونا بیماری مهلک، خطرناک و عارضه‌داری است. باید تا جای ممکن از خانه خارج نشوند و اگر لازم شد با رعایت دستورالعمل‌ها باشد».

ظرفیت تخت های بیمارستانی در جهرم تکمیل شد؛ وضعیت از قرمز فراتر رفته است

معاون دارو و درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: «وضعیت این شهرستان از مرحلۀ قرمز فراتر رفته و ظرفیت تخت های بیمارستانی بیماران کرونایی در این شهرستان تکمیل شده و هم اینک در حال استفاده از تخت های آی سی یو در بخش مراقبت های ویژه هستیم و در صورت لزوم، دو بخش دیگر مراکز درمانی برای بستری کردن اینگونه بیماران تخلیه می شود». 

وی افزود: «با برپایی بیمارستان صحرایی در جوار بیمارستان پیمانیه جهرم، امکان دسترسی بیماران کرونایی به کادر درمان و تجهیزات پزشکی از جمله سی تی اسکن فراهم می‌شود. در حال حاضر فقط بیماران کرونایی دارای نفس تنگی که بدون دستگاه قادر به تنفس نیستند، در بیمارستان پیمانیه جهرم بستری‌ هستند و هم اکنون تمام ۹۰ بیمار مبتلا به کرونا که بستری شده‌اند در حال دریافت اکسیژن هستند و با توجه به خراب‌شدن دستگاه اکسیژن‌ساز، یک دستگاه اکسیژن‌ساز دیگر برای این مرکز درمانی تهیه کرده‌ایم و در حال رایزنی برای تهیه دستگاه دوم هستیم».

وی تصریح کرد: «اگر به پیش‌بینی سایت‌های معتبر جهانی در زمینه کرونا بنگریم، مشاهده می‌کنیم که در صورت ادامه این شیوه بهداشتی در ماه اکتبر (آبان) با افزایش چند برابری شمار مبتلایان به این بیماری مواجه خواهیم بود و چنانچه محدودیت‌های بهداشتی برداشته شود، آمارهای وحشتناکی از تلفات کرونا پیش‌بینی می‌شود و این امر زنگ خطری برای ماست. برای پیشگیری از این مساله، می‌توان تغییراتی در اعمال سیاست‌ها ایجاد کرد مانند انجام خدمات اداری مبتنی بر دورکاری، اینترنتی کردن امور و غیرحضوری کردن فعالیت‌ها».

احتمال بروز عوارض و بثورات پوستی به عنوان تنها علامت ابتلا به کرونا

یک مطالعه جدید نشان داده است که نوعی خاص از بثورات پوستی ممکن است تنها علامتی باشد که برخی از افراد مبتلا به کووید-۱۹ آن را تجربه می‌کنند. بنا به گفتۀ متخصصان بیماری عفونی، اگرچه کووید-۱۹ ابتدا به عنوان بیماری موثر بر سیستم تنفسی شناخته شده اما بثورات پوستی به عنوان علائم در موارد شدیدی که در چین و اروپا بستری شده‌اند، گزارش شده است. متخصصان توصیه کرده‌اند با توجه به اینکه ممکن است بثورات پوستی تنها علامت ابتلا به کرونا باشد، بهتر است در صورت مشاهده هر گونه بثورات و علائم پوستی خود را قرنطینه کنند.

بر اساس تحقیقات کالج کینگ لندن، نوعی خاص از بثورات پوستی و «انگشتان و شست پای کوویدی» ممکن است در غیاب سایر علائم کرونا ایجاد شوند. از همین رو متخصصان توصیه کرده‌اند که این علائم نیز به فهرست علائم ابتلا به کرونا اضافه شود. سه علامت رسمی که سرویس سلامت همگانی بریتانیا نیز آن را به عنوان علائم ابتلا به کرونا اعلام کرده شامل تب، سرفه‌های مداوم جدید و از دست دادن یا تغییرات در حس بویایی است».

در مطالعه جدید متخصصان، داده‌های مربوط به حدود ۳۳۶ هزار بیمار کووید-۱۹ را بررسی و مشخص شده که ۸.۸درصد از افرادی که تست کرونای مثبت داشته‌اند، بثورات پوستی را نیز به عنوان یکی از علائم خود تجربه کرده‌اند. این نتیجه همچنین برای ۸.۲ درصد از افرادی که تست کرونا نداده اما علائم آن را بروز داده بودند نیز صدق می‌کرد.متخصصان همچنین در مطالعه‌ای دیگر حدود ۱۲ هزار فرد مبتلای تایید شده یا مشکوک به کرونا را که بثورات پوستی را تجربه کرده بودند، مورد بررسی قرار دادند که نتایج این مطالعه حاکی از آن بود که ۱۷ درصد از افرادی که تست کرونای آنها مثبت اعلام شده بود، بثورات را به عنوان اولین علائم کرونا تجربه کرده بودند و ۲۱ درصد نیز آن را به عنوان تنها علامت کرونای خود اعلام کرده بودند.

سه نوع بثورات پوستی ممکن است در افراد مبتلا به کرونا بروز یابد که شامل بثورات کندویی شکل، بثورات قرمز آبله مرغانی و انگشت پای کوویدی که با نام سرماسوزک نیز شناخته می‌شود، است. علائم بثورات از نوع کندویی شامل ظاهر ناگهانی برجستگی‌های ملتهب بر روی پوست است که معمولاً بسیار خارش دارند. بثورات قرمز آبله مرغانی به شکل برجستگی‌های قرمز کوچک و خارش‌دار بروز می‌یابند که ممکن است در هر نقطه‌ای از بدن شکل گرفته و بین چند روز تا چند هفته ادامه یابد. سرماسوزک یا انگشت پای کوویدی نیز شامل برجستگی‌ها و ورم التهابی روی انگشتان پاست که معمولاً خارش ندارند اما دردناک هستند.

٥ هزار پزشک و پرستار به کرونا مبتلا شده اند

رئیس سازمان نظام پزشکی کشور گفت: «هر روز با افزایش بیماران بستری بدحال و فوتی  مواجه هستیم. در برخی بیمارستان ها، تختهای آی سی یو پر شده است. جامعه پزشکی و پرستاری تا امروز بیش از ۵ هزار مبتلا را داشته است و با احتساب نیروهای خدمات، تعداد این مبتلایان به ۱۰ هزار نفر می رسد و حدود ۱۴۰ نفر نیز جان خود را از دست دادند که ۲۰ درصد آنها پرستار، ۱۹ درصد پرسنل بیمارستانی و حدود ۶۰ درصد پزشک هستند». وی افزود: «خستگی، فرسودگی و کاهش توان کادر درمان، یکی از معضلاتی است که در بیمارستانها با آن مواجه هستیم». 

وی درباره میزان پر شدن بیمارستانها در موج جدید کرونا گفت: «شرایط بیمارستانها با افزایش گرفتاری مردم در شهر تهران، از ۳۰ نفر در هر بیمارستان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ نفر در برخی بیمارستان ها رسیده است. در اکثر بیمارستان ، تخت های کرونا رو به افزایش است و هر بیمارستان با توجه به اینکه چقدر بیماری افزایش  پیدا می کند فعالیتش را تغییر می دهد البته بیمار سرطانی، تروما و غیر کرونایی هم هستند که باید به آنها هم رسیدگی شود و درمان آنها هم ضرری است».