اختصاص ۱۰۰ میلیارد یورو به ازسرگیری اقتصاد فرانسه در بحران كرونا

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه، در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود به مناسبت جشن ملی این کشور، با اشاره به کوتاهی برخی از شهروندان در رعایت تمهیدات پیشگیرانه، اعلام کرد که بزودی استفاده از ماسک در اماکن عمومی بسته اجباری خواهد شد. او در این گفتگو با خبرنگاران دو شبکۀ بزرگ تلویزیونی این کشور به کارنامۀ سه سال ریاست جمهوری و برنامه‌های آیندۀ خود پرداخت و اعلام کرد که دولت حداقل ١٠٠ میلیارد یورو به طرح بکار انداختن چرخ‌های اقتصاد کشور، اختصاص می‌دهد.

امانوئل مکرون که بر خلاف دیگر رهبران جمهوری پنجم فرانسه، سنت گفتگوی زندۀ تلویزیونی به مناسبت روز ١٤ ژوئیه، جشن ملی این کشور، را کنار گذاشته بود، امسال بدان روی آورد و همانند دیگر روسای جمهوری پیش از خود، در کاخ الیزه به پرسش‌های خبرنگاران در زمینه‌های گوناگون پاسخ داد.

رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو اعلام کرد که این کشور، علاوه بر ٤٦٠ میلیارد یورو که پیش از این به تمهیدات هدفمند و حمایت از بخش‌های ویژۀ اقتصادی اختصاص داده است، حداقل ١٠٠ میلیارد دیگر برای به حرکت انداختن چرخ‌های اقتصاد هزینه خواهد کرد. او گفت که این مبلغ صرف دوباره براه انداختن «صنایع، فعالیت‌های زیست محیطی، فرهنگی و آموزشی خواهد شد و اطمینان دارم که می‌توانیم از حال تا ده سال دیگر، کشوری تازه بنیان گذاریم».

او گفت که اجرای این طرح، یکی از اهداف اصلی دولت تازۀ فرانسه است. دولتی که نه با هدف تغییر مسیر و گرایش، بلکه با روش تازه، برنامه‌های اساسی کشور را دنبال کند.

امانوئل مکرون به این پرسش که تغییر نخست وزیر چه ضرورتی داشت و چه تفاوتی میان نخست وزیر پیشین و کنونی وجود دارد، چرا که آن هر دو برخاسته از جناح راست، آموزش دیده در همان موسسات و دارای همان گرایش‌ها هستند پاسخ روشنی نداد و به این قناعت کرد که وی مقامات و همکاران خود را بر پایۀ گرایش‌های آنان بر نمی‌گزیند.

 

رئیس جمهوری فرانسه با اشاره به بحران ایجاد شده در بازار کار در پی کاهش شدید فعالیت‌های اقتصادی به طرح دولت برای ایجاد اشتغال برای جوانان اشاره کرد و گفت در این چهارچوب دولت «٣٠٠٠٠٠ قرار داد کارآموزی با معافیت از پرداخت مالیات‌های اجتماعی» را به اجرا می‌گذارد. علاوه بر این «در شش ماه آینده، ١٠٠٠٠٠ پُست تازۀ خدمات اجتماعی نیز برای جوانان» ایجاد خواهد شد. در همین راستا، به منظور تقویت کاردانی و افزایش بخت جوانان در یافتن کار، دولت برای ٢٠٠٠٠٠ نفر در زمینه‌های مختلف دورۀ آموزش عالی تدارک خواهد دید.

امانوئل مکرون تاکید کرد که هر چند هزینه‌های عمومی به دلیل اثرات اقتصادی شیوع کرونا بسیار افزایش یافته است، اما دولت برای تامین نیازهای مالی خود از افزایش مالیات خودداری خواهد کرد، زیرا بگفتۀ او اثرات «بحرانی اینگونه را نمی‌توان با افزایش مالیات جبران کرد».

رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو به پرسش‌های بسیاری در بارۀ مدیریت بحران بهداشتی و آیندۀ آن پاسخ داد و از جمله تاکید کرد که این کشور اینک دیگر برای رویاروئی با موج دوم شیوع ویروس، اگر چنین شود، آمادگی کامل دارد.

امانوئل مکرون با این حال تاکید کرد که هدف تلاش‌‌‌های   مقامات کشور جلوگیری از بروز چنین احتمالی است. بگفتۀ وی به این منظور توجه و همکاری کلیۀ شهروندان ضروری است. او با اشاره به برخی کوتاهی‌ها از جانب آنان، اعلام کرد که مایل است از اول اوت، حدود دو هفتۀ دیگر، استفاده از ماسک در کلیۀ اماکن عمومی بسته اجباری شود.

امانوئل مکرون که در این گفتگو در بارۀ طرح دولت در بارۀ بازبینی نظام بازنشستگی مورد پرسش قرار گرفته بود، تاکید کرد که اصلاح نظام کنونی اجتناب ناپذیر است، اما پذیرفت که طرح پیشین دولت نیز که پیش از این مورد مخالفت سندیکاها قرار گرفته بود اینک با توجه به اثرات بحران ناشی از کرونا باید تحول یابد و با داده‌های کنونی هماهنگ شود.

رئیس جمهوری فرانسه در این گفتگو بر ضرورت مبارزه با گرمایش زمین تاکید کرد و خواستار ثبت هر چه سریع تر این هدف در قانون اساسی فرانسه شد. او در این زمینه به طرح‌های گوناگونی از جمله نوسازی تجهیزات گرم کردن موسسات آموزشی، خانه‌های سالمندان و گسترش فراوان شبکۀ راه آهن اشاره کرد.

امانوئل مکرون که در بارۀ «تنفر و ابراز» بیزاری از وی ار سوی شماری از شهروندان مورد پرسش قرار گرفته بود، گفت به این امر آگاه است و می‌داند که بر خلاف وعدۀ خود در سال ٢٠١٧، موفق نشده فرانسویان را با یکدیگر آشتی دهد. او گفت بخشی از این واکنش حاصل آنست که در این کشور نوعی بحران عدم اعتماد پا گرفته است.

امانوئل مکرون در این گفتگو به پرسش‌های متعدد در بارۀ ارادۀ خود برای نامزدی در انتخابات سال ٢٠٢٢ پاسخ نداد، اما به ترسیم چشم انداز گسترش کشور در ده سال آینده پرداخت.

او پیش از آن در مراسم جشن ملی فرانسه که امسال به سبب شیوع ویروس کرونا به شکل بسیار محدودی برگزار شد، شرکت کرده بود. این مراسم بشکلی برگزار گردید که در آن از کادر درمانی، ادارۀ بهداری ارتش و کشورهائی که در رویاروئی با این اپیدمی، فرانسه را همراهی کرده بودند، قدردانی صورت گیرد.

مراسم جشن ملی امسال، هر چند بر خلاف همیشه با رژۀ نظامیان در خیابان شانزه لیزه همراه نبود، با شرکت ٢٠٠٠ هزار تن از آنان در میدان کنکورد برگزار گردید. در این مراسم ٢۵٠٠ میهمان نیز شرکت داشتند که بیش از نیمی از آنان را کادر درمانی، خانوادۀ پزشکان و پرستارانی که در رویاروئی با ویروس جان خود را از دست داده بودند، شماری از نفرات پلیس، معلمان، کارکنان فروشگاه‌ها، کارگران گورستان‌ها و همۀ شهروندانی که از نزدیک در ادارۀ بحران کرونا نقشی بر عهده داشته‌اند، تشکیل می‌داد.