کمیته ی محلات چیست؟

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بهترین راه مقابله با ویروس کرونا در خلاء نهادهای مسئول، اتحاد و همدلی‌ای است که باید در چهارچوب کمیته‌های محلات ایجاد شود. ویروس کرونا نشان داد که نه مرز می شناسد، نه ملیت، نه دین، نه جنسیت، نه زبان و نه... . کرونا به ما یاد داد که مرزها ساختگی‌اند، و هیچ مرزی نمی‌تواند جلوی گسترش‌ ویروس را بگیرد. کرونا به ما نشان داد که حتی اگر بخواهیم، نمی‌توانیم تنها به فکر نجات خودمان باشیم. در اولویت قرار دادن منافع فردی و تاکید بر مصالح سازمانی، بروکراتیک، نخبه‌گرایی و خصوصی‌سازیْ همه‌ی ما را با خطر روبرو می‌کند.

کمیته‌ی محلات، متشکل از زنان و مردان یک محله است که متکی بر دانش و نیروی جمعی تلاش می‌کنند تا بر مشکلات و مصائب مشترکشان فائق آیند. دلسوزترین، شریف‌ترین و مسئولیت پذیرترین انسان‌های ساکن در هر شهر، در هر روستا، در هر محله و در هر محدوده‌ی جغرافیایی نمی‌توانند نسبت به تهدیداتی که معیشت و امنیت‌شان را نشانه می‌گیرد، بی‌تفاوت باشند. بنابراین کمیته‌ی محلات بر پایه گ‌ی افراد و اقشار به اصطلاح ممتاز اجتماعی بنا نمی‌شود، کمیته‌ی محلات بر پایه‌های محکم انسان‌های قابل اعتماد و قابل اتکا در هر محله استوار است و توسط خود مردم محل ایجاد می‌شود.
وظیفه‌ی اصلی کمیته‌ی محلات، کوشش برای رفع مهمترین نیازمندی‌ها و ضروریات محله در مقابل وضعیت عمومی و همسانی است که همه‌ی ما با آن روبرو هستیم. در این کمیته‌ها پایبندی به تصمیم جمعی و شورایی در انجام کارها و رشد آگاهی نسبت به ویروس کرونا در اولویت قرار دارد. بنا نیست در این کمیته‌ها گرایشی فکری غالب یا غایب باشد. امر تقابل آراء و نظرات مربوط به دیالوگ در یک فضای آزاد و دمکراتیک است که در آن هیچ قشر و طبقه‌ای ابزارهای سلطه را در دست نداشته باشد و نفع فردی را بر منافع عمومی حکم‌ران نسازد. بر همین اساس در این کمیته‌ها حذف و یا اجبار به حضور دیگری جایز نیست.
نمایندگان کمیته‌ی محلات، تاریخ نویسان آکادمیسین نیستند. آنها می‌خواهند تاریخ خودشان را داشته باشند و آن را می‌سازند. در این تلاش جمعی هیچ سلسله مراتبی چه مدنی و چه غیر مدنی بر فراز توده‌ها وجود نخواهد داشت و هیچ کس جدای از مردم دلسوز محله، صاحب اصلی آن نیست. بنابراین در این عمل نه کسی طلبکار است و نه احدی بدهکار و منتی بر دوش هیچ کس سنگینی نمی‌کند، همانگونه که افتخاری ویژه برای هیچ شخص و اشخاصی در بر ندارد.
کمیته‌های توده‌ای محلات، حتی نیازی به داشتن رسانه‌ای مجزا ندارند، رسانه‌ی این کمیته‌ها، صدای رسا و صفحات گویای زحمت‌کشان و دست‌اندرکاران کمیته‌ها در فضای مجازی و فضای واقعی جامعه است. به‌جای آرشیو خصوصی، این دستاورد ارزشمند در آرشیو عمومی ثبت خواهد شد. لنز دوربین و صدای میکروفن کمیته‌ها، ندای برحق و دیدگان تیز بین و روشن توده‌هاست.
کمیته‌ی محلات، حافظ منافع و سلامت عمومی است. یک زندگی جمعی که در آن احترام به انسان و ارزش‌های انسانی بر تمامی سودجویی‌های شخصی و اقلیت‌های بالا دستْ ارجحیت دارد. زیست مشترکی که بر محور پشتیبانی و حفظ طبیعت سخاوتمند و سازندگان نعمات موجود در گیتی، یعنی کارگران و زحمتکشان جامعه قرار دارد. زیستی برنامه‌محور که در آن هر کس به اندازه‌ی توانش بکوشد و به هر کس به قدر نیاز و ضرورت ببخشاید. به آن امید که اراده‌ی همگانی، تبعات زیان‌بار کرونا را کاهش دهد.متن ارسالی از کردستان