بازنشر صفحه نخست روزنامه اطلاعات در ۵ بهمن ۵۷

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بازنشر صفحه نخست روزنامه اطلاعات در ۵ بهمن ۵۷

در روز پنجشنبه ۵ بهمن ۵۷، روزنامه‌ها خبر دادند که فرودگاه‌های کشور برای سه روز تعطیل شده و بختیار برای بازگشت آیت‌الله خمینی، سه هفته از او فرصت خواسته است.

اصرار آیت‌الله خمینی به عملی تصمیم خود به بازگشت در روز جمعه ششم بهمن، و نهایتاً تعویق دو روز برنامه بازگشت در بعد از ظهر روز پنجشنبه، باعث شد کیهان در این روز به چاپ دوم و سوم برسد.

در این روز همچنین تظاهرات حامیان قانون اساسی مورد توجه دو روزنامه عمده ایران در گرماگرم انقلاب بهمن ۵۷ بود. تظاهراتی که در آنها بیش از ۱۰۰ هزار تن از حامیان اجرای قانونی اساسی در میدان بهارستان تهران تجمع کردند، و تجمع گسترده آنها با حمله و مخالفت مخالفان شاه نیز مواجه شد.

برخی از عنوان‌های روزهای کیهان و اطلاعات در روز پنجشنبه پنجم بهمن از این قرار است.

* کیهان به چاپ دوم و سوم رسید

* تظاهرات حامیان قانون اساسی

* گزارش نمایند‌ه‌اطلاعات از پرواز امام خمینی

* بختیار از امام خمینی سه هفته فرصت خواست

* فرودگاههای کشور ۳روز بسته‌شد

* پخش مستقیم در گرو شکستن اعتصاب کارکنان تلویزیون ملی!

* مصاحبه با همسر امام خمینی

* ماموران اسرائیلی کارگران فرودگاه مهرآباد را بازرسی می‌کردند

* شاه‌از «خیانت» دوستانش‌رنج‌می‌کشد

* لغو کارت سبز اقامت ایرانیان در آمریکا

* توطئه ترور امام خمینی؟

* پاسخ یهودیان ایران به رادیو اسرائیل

* امریکا گازوئیل و بنزین برای ارتش ایران میفرستد

* سیدجلال تهرانی رئیس جمهوری؟

در نقل عنوان‌ها و مطالب این روزنامه‌ها رسم‌الخط و شیوه نگارش آنها در زمان انتشار حفظ شده است.

کیهان به چاپ دوم و سوم رسید

در روز پنجم بهمن با توجه به سیر تحولات در زمینه پرواز آیت‌الله خمینی به تهران علیرغم بسته بودن فرودگاه‌های کشور، روزنامه کیهان به چاپ دوم و سوم رسید. در چاپ سوم این روزنامه تیتر اول تغییر کرد و بنا بر اخباری که ساعت دو و نیم بعد از ظهر رسیده گزارش شده «بازگشت امام‌خمینی ۲روزعقب‌افتاد».

در این روز اطلاعات هم به چاپ دوم رسید و صفحه اصلی چاپ دوم خود را با این عنوان اصلی چاپ کرد که «آخرین خبر پرواز امام تعویق افتاد».

--> بازگشت

تظاهرات طرفداران قانون اساسی

روز پنجشنبه ۵ بهمن، اطلاعات از برگزاری تظاهرات طرفداران قانون اساسی در تهران در این روز خبر داد و گزارش کرد که «بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر در این تظاهرات که مرکز اصلی آن بهارستان بود شرکت کردند».

اطلاعات البته در متن خبر خود نوشت که «ناظران شرکت کنندگان در این تظاهرات را بین ۱۰ تا ۱۵ هزار نفر تخمین زدند». این روزنامه اضافه کرد که در این تظاهرات «برخورد هائی با مخالفان صورت گرفت و تیراندازی هوائی شد».

گزارش اطلاعات حاکی است که پس از دقایقی که بر عده تظاهرکنندگان افزوده بود بر تعداد مخالفان آن ها نیز اضافه میشد و در پیاده‌رو ها اجتماع کردند و لحظاتی بعد تظاهرکنندگان «طرفدار قانون اساسی» با دادن شعار ها زنده‌باد شاه و با عکسهائی از شاه به خیابان های مرکزی رسیدند، گروه مخالفین با شعار مرگ بر شاه با سنگ و چوب به تظاهرکنندگان حمله کردند».

به گزارش اطلاعات «این درگیری در میدان سپه و خیابان سپه و دروازه دولت به اوج رسید».

کیهان نیز با گزارشی زیر عنوان «تظاهرات وسیع طرفداران قانون اساسی» نوشت که «این گروهها براساس برنامه تنظیمی از ۱۲ مسیر به سوی میدان بهارستان حرکت کردند و پس از اجتماع در میدان بهارستان به سخنرانی پرداختند».

این روزنامه تعداد حاضران در این تظاهرات را به استناد گزارش خبرنگاران «۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر» ارزیابی کرده و نوشته است که «محمدرضا تقی‌زاده از اعضای انجمن شهر تهران از گردانندگان برنامه تظاهرات طرفداران قانونی اساسی بود».

کیهان همچنین قطعنامه پایانی این تظاهرات را بازتاب داده است که در آن از جمله بر «شکل گرفتن هر حرکت سیاسی در جهت آینده و آزادی ایران از طریق اجرای قانونی اساسی» و نیز «محاکمه و مجازات سریع متهمان به فساد» تأکید شده است.

--> بازگشت

گزارش نمایند‌ه‌اطلاعات از پرواز امام خمینی

روزنامه اطلاعات در گزارشی که به صورت تلفنی از پاریس دریافت کرده، برنامه پرواز آیت‌الله خمینی به تهران را شرح می‌دهد. در این گزارش کوتاه آمده که «ابتدا هواپیما برفراز فوردگاه تهران دور میزند. اگر امکان نشستن بودو جلوی هواپیما را نگرفتند می‌نشیند».

بنابر این گزارش اگر اجازه ورود داده نشود هواپیما «به فرودگاه های دیگر شهرهای‌ایران پرواز» خواهد کرد و اگر هم‌بسته بود آنوقت بازمیگردند». نماینده اطلاعات از پرواز آیت‌الله خمینی با پرمخاطره خواندن این پرواز تاکید کرده که او «هرگونه مسئولیتی راکه دراین پرواز دشوار و پر مخاطره بروز کندبعهده دولت‌شاپور بختیار میدانند».

--> بازگشت

بختیار از امام خمینی سه هفته فرصت خواست

در همین حال روزنامه کیهان می‌نویسد که یک «منبع بسیار مطلع» خبر داده که شاپور بختیار از آیت‌الله خمینی خواسته «بازگشت به ایران را مدت سه‌هفته با تاخیر اندازند».

بنا بر این گزارش، درخواست نخست‌وزیر از آن رو مطرح شده که او نمی‌تواند «مسئولیت سلامت ایشان را به عهده بگیرد». روزنامه کیهان درباره محتویات این نامه شاپور بختیار به آیت‌الله خمینی، این تقاضا را برای «برداشتن قدمهایی در جهت تضمین سلامت آقا و انجام اقداماتی که قانون اساسی را نقض نکند» و در عین حال آرام کردن ارتش عنوان کرده است.

در پایان این گزارش به نقل از رویترز نیز به نظر آیت‌الله خمینی درباره صادق قطب‌زاده اشاره شده است. در خبر آمده که پس آنکه «آقای قطب زاده در تلویزیون فرانسه گفت جنبش اسلامی ایران، شوروی را تهدید میکند» آیت‌الله خمینی بیانیه‌ای برای تلویزیون فرانسه فرستاده که در آن گفته شده «آقای قطب‌زاده سخنگو و مشاور» او نیست.

--> بازگشت

فرودگاههای کشور ۳روز بسته‌شد

در این روز دولت با انتشار یک اطلاعیه از بسته شدن فرودگاه‌های سراسر کشور به مدت سه روز خبر داد. روزنامه اطلاعات با انتشار گزارشی از روند این رخداد گفت دولت ابتدا در اطلاعیه‌ای در توضیح وضعیت محاصره فرودگاه مهرآباد، اخبار پیشین را کذب خواند و گفت «عده‌ای میخواستند پرواز خودسرانه انجام دهند که البته این امر نمی توانست مورد قبول دولت باشد». در این اطلاعیه دولت می گوید به صورت موقت فعالیت مهرآباد متوقف شده بود «تا نظم برقرار شود و پس این‌مدت فرودگاه باز شد».

اما ساعاتی بعد دولت از تعطیلی همه فرودگاههای کشور به مدت سه روز خبر داد. در این اطلاعیه آمده که به دلیل «اعتصاب کارمندان‌کنترل پرواز اداره هواپیمائی کشوری در سطح مملکت‌و عدم پروازبعضی از شرکت ها مثل لوفت‌هانزاو ارفرانس تا تکمیل و تجهیز فرودگاه های کشور» از ساعت ۲۴ نیمه شب چهارشنبه چهارم بهمن کلیه فرودگاه‌ها بسته اعلام شد.

بنا بر گزارش روزنامه اطلاعات در این‌باره بسته بودن فرودگاه‌ها شامل پرواز هواپیماهای ارتش نمی‌شود. در این گزارش همچنین به فرود یک هواپیمای «سویس- ار» که از بسته بودن فرودگاه‌ها در ایران اطلاع نداشته خبر داد.

--> بازگشت

پخش مستقیم در گرو شکستن اعتصاب کارکنان تلویزیون ملی!

در این روزها که آماده‌سازی مراسم استقبال از آیت‌الله خمینی در جریان است، موضوع پخش مستقیم بازگشت او به تهران از تلویزیون مورد مناقشه است. روزنامه اطلاعات می‌نویسد «پس از مذاکراتی که بین شورای موسس اتحادیه کارکنان سازمان رادیو و تلویزیون و مقامات مسئول انجام گرفت تنها نتیجه‌ای‌که بدست آمد این بود که‌پخش مستقیم مراسم بازگشت امام خمینی در گرو شکستن اعتصاب کارکنان این سازمان است».

روزنامه اطلاعات در خبر کوتاه خود در این‌باره به نقل از «تنی چند از نمایندگان شورا» گزارش داده ‌«که احتمال نمی‌رود اعتصاب کارکنان بدون‌نتیجه‌ورسیدن به آنچه که خواسته‌اند به این زودی پایان گیرد».

--> بازگشت

مصاحبه با همسر امام خمینی

روزنامه کیهان در روز پنجم بهمن مصاحبه خبرنگار خود با همسر آیت‌الله خمینی را منتشر کرده است. در این گفتگو که توسط حمیده امیری خبرنگار کیهان در فرانسه انجام شده، به نقل از او می‌نویسد «زن باندازه مرد آزاد است». او همچنین در این گفتگو افزوده است «البته اسلام برای زنان احکامی دارد، همچنانکه برای مردها نیز احکامی دارد».

در این مطلب اشاره‌ای به نام همسر آیت‌الله خمینی و یا عروس او که از او هم نقل قولی آمده، نشده است.

خبرنگار در توصیف همسر آیت‌الله خمینی که «هر روز با زنان مختلفی که برای دیدار حضرت آیت‌اله به نوفل-لو-شاتو می‌آیند ملاقات میکند» می‌نویسد او در ۱۳ سالگی به عقد ازدواج آقای خمینی در آمده است.

همسر آیت‌الله خمینی در این گفتگو زندگی خانوادگی‌اش را «فضایی صلح‌آمیز و پرتفاهم» خوانده است.

--> بازگشت

ماموران اسرائیلی کارگران فرودگاه مهرآباد را بازرسی می‌کردند

در تجمع «بیش از پانصدتن از کارگران و کارکنان سوخت‌گیری شرکت نفت مامور در فرودگاه مهرآباد» یکی از کارگران گفت « تا همین اواخر مامورین امنیتی اسرائیلی و آمریکائی هنگام سوخت‌گیری» این کارگران را «بازرسی می کردند و با آنها توهین‌آمیز رفتار می کردند».

به گزارش کیهان این کارگر مدعی شده «یکی از علل اعتصاب ممانعت از سوخت‌گیری برای هواپیماهای آمریکائی و اسرائیلی بود به ویژه آنکه در چندماه گذشته که مردم ما بخاطر نبودن نفت و بنزین در مضیقه بودند این هواپیماها چند برابر ظرفیت خود مواد سوختی حمل می کردند».‌

--> بازگشت

شاه‌از «خیانت» دوستانش‌رنج‌می‌کشد

روزنامه کیهان گزارش خبرگزاری فرانسه از مراکش، محل اقامت شاه و اطرافیانش، را بازتاب داده است. در این گزارش با اشاره به اینکه «شاه یک دوره خستگی شدید نزدیک به افسردگی و پریشانی را پشت سر گذاشته» گفته شده که او «۱۲ کیلو لاغر شده است».

در این گزارش یکی از ایرانیان گفته است «آنانی که بیشتر از همه مدیون» شاه هستند «او را ترک گفته اند». این گزارش همچنین می افزاید »از حدود دوهزار نفر نزدیکان شاه فقط پنجاه نفر او را ترک نگفته‌اند».

با این وجود نویسنده گزارش تأکید کرده که «شاه امید به بازگشت به ایران را برای بدست گرفتن اداره آن بازیافته و حفظ خواهد کرد». حضور چند عکاس و خبرنگار در محل اقامت شاه و همسر او در همین روزها نشانه‌ای از این «روحیه جدید» ارزیابی شده است.

--> بازگشت

لغو کارت سبز اقامت ایرانیان در آمریکا

روزنامه اطلاعات به نقل از «عده ای از اقوام خانواده های ایرانی مقیم امریکا، و یا اولیاء دانشجویان که در آن کشور به تحصیل اشتغال دارند» می‌نویسد «اخیرا دولت امریکا ، اقدامات وسیعی را برای کنترل خارجیان مقیم آن کشور و حتی‌الامکان محدود کردن خانواده‌ها و افراد خارجی بکاربرده‌اند».

اطلاعات می‌نویسد «این فشار بویژه روی ایرانیان شدت بیشتری‌دارد». این روزنامه دلیل نگرانی شدید ایرانیان را احتمال لغو کارت سبز (گرین کارت) و تبدیل آن به «کارت موقت» عنوان کرده است.

--> بازگشت

توطئه ترور امام خمینی؟

اطلاعات به نقل از بخش عربی رادیو مونت‌کارلو می‌نویسد «شاپور بختیار اطلاعاتی به دست آورده‌است که پاره‌ای دستگاه ها برای‌ترور حضرت آیت‌الله خمینی طرحهائی‌تهیه کرده‌اند و برای اجرای‌طرح های خود چندین تروریست خارجی اجیر کرده‌اند». بنا بر این گزارش «این تروریست ها هم‌اکنون به ایران آمده‌اند و آماده انجام طرح خود هستند».

اطلاعات می‌نویسد که نخست‌وزیر «۵هزارمامور مخفی را که غالبا از افراد پلیس (غیر ساواک) هستند مامورخنثی کردن این توطعه کرده‌است». در همین راستا شاپور بختیار پیامی را به آیت‌الله و اطرافیان فرستاده مبنی بر اینکه «در حال حاضر بازگشت ایشان به ایران برای‌جانشان‌خطرناک است».

--> بازگشت

پاسخ یهودیان ایران به رادیو اسرائیل

کیهان در مطلبی به نقل از «گروهی از یهودیان ایران» نوشت که «یهودیان ایران برخلاف گفته تلویزیون اسرائیل در ایران احساس آرامش می‌کنند».

 

در این بیانیه این گروه گفته‌اند «صهیونیست‌ها می‌خواهند بین اقلیت یهودی و مسلمانان اختلاف بیاندازند تا از آب گل‌آلود ماهی بگیرند». در این مطلب در توضیح اتحاد یهودیان با مخالفان به «شرکت ده‌هزار یهودی در راه‌پیمائی اربعین» اشاره شده و این موضوع «نشانه محکمی از همبستگی با برادران و خواهران مسلمان» ارزیابی شده است.

--> بازگشت

امریکا گازوئیل و بنزین برای ارتش ایران میفرستد

از واشینگتن خبر رسیده است که ایالات متحده «در صدد تدارک و ارسال ۲۰۰,۰۰۰بشکه گازوئیل و مواد سوختی» به ایران است.

اطلاعات با انتشار این خبر به نقل از «رویتر» می‌نویسد این محموله «برای مصرف خودروهای ارتش و ادارات» به ایران فرستاده می شود.

--> بازگشت

سیدجلال تهرانی رئیس جمهوری؟

در پاریس درباره آینده سیاسی سیدجلال تهرانی رئیس سابق شورای نیابت سلطنت در ایران گمانه زنی می‌شود.

اطلاعات به نقل از خبرگزاری فرانسه از دیدار سه ساعته تهرانی با آیت الله خمینی در «نئو فل‌لو شاتو» خبر داده و می‌نویسد «در پی این ملاقات بود که بین‌اطرافیان امام خمینی شایع شد که در صورت به قدرت رسیدن مخالفان رژیم درایران، تهرانی ممکن است به رئیس جمهوری حکومتی‌که برسرکار خواهد آمد تبدیل گردد».

در این خبر کوتاه تأکید شده که آقای تهرانی پس از دیدار با آیت‌الله خمینی در فرانسه، از سمت «ریاست شورای غیرقانونی نیابت سلطنت» کناره‌گیری کرده و نامه خود را در این زمینه «برای آیت‌الله فرستاده بود».

--> بازگشت

radiofarda