نشست بنت-سیسی: فرصتی نادر برای تقویت روابط به صورت آشکار

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کارشناس «موسسه واشنگتن» که یک اندیشکده آمریکایی همسو با دولت اسراٸیل است با ذکر این که روابط مصر و اسرائیل در دوران پس از نتانیاهو می‌تواند بهبود یافته و از حوزه امنیتی به امور اقتصادی و مدنی گسترش یابد به بررسی دلایل دعوت مصر از نخست‌وزیر اسرائیل برای سفر به شرم‌الشیخ می‌پردازد.

سفر بنت به مصر نخستین سفر آشکار یک رهبر اسرائیلی طی ده سال گذشته به مصر است که با دعوت عباس کامل، رئیس اطلاعات مصر برنامه‌ریزی شد و انتظار می‌رود یک دستور کار گسترده را شامل همکاری‌های اقتصادی، مسائل فلسطین و چالش‌های امنیتی در منطقه پوشش دهد.

السیسی با درخواست این نشست چند هدف را مدنظر داشته است: نخست، شناخت و برقراری روابط گرم با نخست‌وزیر جدید اسرائیل. ناظران اسرائیلی انتظار داشتند اولین برخورد السیسی و بنت، مانند دیدارهای السیسی با نتانیاهو، در مجمع عمومی سازمان ملل رخ دهد؛ اما ظاهراً قاهره می‌خواست سریعتر دیدگاه مثبت خود را در خصوص کابینه جدید اسرائیل ابراز کند.

دوم، حفظ حمایت لابی اسرائیل در واشنگتن؛ حمایت نتانیاهو از السیسی یک ستون قوی برای قاهره در واشنگتن بود. اکنون که دولت‌های آمریکا و اسرائیل عوض شده‌اند، مقامات مصری نگرانند این ستون تضعیف شود. بنابراین قاهره از تل‌آویو برای بهبود چهره خود نزد دموکرات‌ها کمک می‌خواهد.

سوم، نشان دادن اثرگذار بودن مصر در موضوع ایران. قاهره به عنوان راهی برای احیای پرستیژ ژئوپلیتیک خود بیشتر درگیر موضوعات مرتبط با نفوذ منطقه‌ای ایران شده است. سفر السیسی به بغداد و شرکت در یک نشست چندجانبه و رسیدگی به بحران اقتصادی در لبنان و توافق انتقال گاز به این کشور نمونه‌های درگیری مصر با موضوع نفوذ منطقه‌ای ایران است.

چهارم، اطمینان از این که توافقات ابراهیم جایگاه کمپ دیوید را نمی‌گیرد. توافقات عادی‌سازی با امارات و بحرین، موقعیت دیرینه قاهره را به عنوان اصلی‌ترین کشور عربی طرف گفتگو با اسرائیل متزلزل کرد. از نظر قاهره، توافقنامه ۱۹۷۸ کمپ دیوید از توافقات ابراهیم مهم‌تر بوده و از این‌رو نباید جایگاه مصر نزد اسرائیل تنزل پیدا کند.

The Bennett-Sisi Meeting: A Rare Chance to Publicly Boost Relations | The Washington Institute