کنگره اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی؛ مبارزه با برنامه‌های مخرب اجتماعی

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

کنگرهٔ اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی (“کوساتو”) تخریب مراکز حیاتی اقتصادی و زیرساخت‌های اجتماعی در استان‌های کوازولو- ناتال و گاتنگ را محکوم می‌کند. بی‌قانونی در سراسر کشور درحال گسترش است و به اِعمال رهبری منسجم و هماهنگ مردمی در تمام سطوح حکومتی نیاز دارد. اگر به این امر سریع و به‌طور اصولی پاسخ داده نشود بسیاری از کارگران شغل‌شان را و خیلی از خانواده‌ها منابع درآمدی‌شان برای تأمین حداقل‌های زندگی را از دست می‌دهند.

کوساتو از برخورد بدون انسجام دولت ششم با این مسئله ناامید شده است. شهرداری‌ها، استا‌ن‌ها و ادارات ملی از این هرج‌ومرج غافلگیر شده‌اند. درحالی‌که وقایع کنونی ناشی از ناآرامی و سرخوردگی سیاسی پس از دستگیری ژاکوب زوما، رئیس‌جمهور سابق، بود، ولی اکنون مشخص شده که عناصر جنایتکار فرصت‌طلبانه از این موضوع سوءِاستفاده کرده و از آن برای غارت بهره‌برداری می‌کنند.

این رویداد هشدار و یادآوری‌ای است که وجود بیکاری و گرسنگی میلیون‌ها نفر در آفریقای جنوبی امری واقعی است. کوساتو مدت‌ زمانی طولانی بر این موضوع  تأکید داشته که بیکاری در حکم بمبی ساعت‌شمار بوده و می‌تواند جامعه را منفجر کند. همچنین باز هم یادآوری می‌کنیم که میلیون‌ها نفر در آفریقای جنوبی گرسنه و بیکار هستند. با توجه به اینکه آنان به‌طور سازمان‌یافته از اقتصاد اصلی کشور جدا مانده‌اند و بر درآمدهای بخورونمیرشان به‌طور دائم یورش برده شده است، به نقطه‌ای رسیده‌اند که دیگر چیزی برای از دست دادن ندارند. بحران بیکاری، فقر و نابرابری را با توجیه کردن نمی‌توان حل کرد. کوساتو از شکست کنگره ملی آفریقای جنوبی (ا- ان-سی) در ارائه راه‌حل و رهبری امور در این شرایط سخت به‌شدت انتقاد می‌کند. پاسخ‌های متفاوت داده شده از طرف رهبران سیاسی منتخب در همهٔ سطوح سازمانی ناامیدی و سردرگمی بین مردم به‌وجود آورده است.

کوساتو به کنگره ملی آفریقای جنوبی نامه‌ای سرگشاده ارسال داشته و برگزاری نشست فوری شورای ائتلاف سیاسی را درخواست کرده است تا حوادث جاری را به‌بحث بگذارد. نبود مشورت دموکراتیک و وفاق ملی در باره جهت‌گیری انقلاب ملی و دموکراتیک کشور ما تشتت رهبری را ایجاد کرده است، تشتتی که در ائتلاف سیاسی و کل جامعه تأثیری منفی دارد. به‌این ترتیب شرایط برای تمامی نیروهای ارتجاعی و فرصت‌طلب فراهم گردیده است. از زمان تشکیل ‌پنجاه‌وسومین کنفرانس کنگره ملی آفریقای جنوبی در مانگوانگ، دادگاه‌ها مجبور بودند بسیاری از اختلاف‌های سیاسی را حل‌وفصل کنند. اجازه دادن به دادگاه‌ها برای داوری این اختلاف‌های سیاسی، قوه قضایی را ناخواسته وارد دعواهای سیاسی کرده و خلأ رهبری در جامعه را باعث شده که به هرج‌ومرج انجامیده است.

با امر خطرناک اتکای مطلق به دادگاه‌ها و نبود رهبری در شرایط حاضر ضروری است که برخورد شود. ائتلاف مسئولیت سیاسی دارد تا  دادگاه‌ها جایگزین سازمان‌های انقلابی و انضباط سیاسی نشوند و از این بابت اطمینان حاصل کند.

حقیقت این است که آفریقای جنوبی در تحول و تحکیم برابری و اصل رفع تبعیض به‌طورکامل هنوز به‌موفقیت دست نیافته است. بسیاری از عملکردهای منسوخ گذشته ازجمله تبعیض در شکل‌هایی آشکار و پنهان و نیز در مرزهای جنسیتی و نژادی هنوز پابرجاست. در محیط سیاسی‌ای جناحی‌شده، از قوه قضائیه برای فریب و شکست دادن مخالفان سیاسی استفاده می‌شود.

سیزو پاملا – سخنگوی ملی کوساتو

سایت کنگره اتحادیه‌های کارگری آفریقای جنوبی (کوساتو)، ۲۱ تیرماه ۱۴۰۰