کرونا، عزرائیل فقرا یا فرشته بورژوازی

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بیش از یک سال است که از پاندمی کرونا می گذرد. طی این یک سال ما شاهد مرگ هزاران نفر در سراسر جهان بوده و هنوز که هنوز است، عزرائیل کرونا روزانه هزاران نفر را به کام مرگ می فرستد. ویروسی که از هرکجا که آمده باشد مهم نیست، مهم اینست که کرونا فرشته ایست که در خدمت بورژوازیست تا با گرفتن جان انسانها بر ثروت ثروتمندان بیافزاید.

نویسنده: آسو سهامی

پاندمی کرونا باعث شد تا ملیونها نفر از طبقه کارگر  در سرتاسر جهان از کار بیکار و یا اخراج شوند. بنا بر گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد،" فائو" در دوران کرونا شمار گرسنگان جهان به شدت روند افزایشی داشته است.

از سوی دیگر گزارش یک بانک سوئیسی نشان می‌دهد که ثروت میلیاردرهای جهان در دوره اوج همه‌گیری ویروس کرونا رشد چشمگیری داشته است،  کرونا و پانیکی که مدیای سرمایه داری در ذهن مردم ایجاد کرد سبب شد که شرکتهای مواد بهداشتی، دارویی و غذایی ضمن افزایش فروش اجناس خود، از وضعیت ایجاد شده به نفع خود استفاده کرده و با تکیه بر اصل عرضه و تقاضا، نخست ما کمبود ظاهری اجناس را در بازار شاهد بودیم و از این طریق ضمن تشدید ترس از کمبود اجناس در بازار، با افزایش نرخ آن و توانستند به قیمت فقیر تر شدن طبقه پایین دست جامعه بر ثروت خود بیافزایند.

برندگان اصلی بحران پدیدآمده به دلیل کرونا، بخش فناوری اطلاعات، فروشگاه های مواد غذایی، صنعت داروسازی و تجارت اینترنتی بوده‌اند.

بنا بر همین گزارش جف بزوس، صاحب آمازون و ثروتمندترین فرد جهان، از ابتدای ۲۰۲۰ حدود ۷۴ میلیارد دلار به ثروتش اضافه شده است. ایلان ماسک، بنیانگذار تسلا، بیشترین افزایش ثروت را از ابتدای ۲۰۲۰ تا کنون داشته و دارایی‌ او با جهش ۷۶ میلیارد دلاری به ۱۰۳ میلیارد رسیده است. فروشگاه زنجیره ای "لیدل"، با فروش بیش از ۱۳۹ میلیارد یورو در رتبه نخست فروشگاه‌های زنجیره‌ای اروپا قرار گرفت و فروشگاه بریتانیایی "تسکو" ۸۱ میلیارد یورو فروش، فروشگاه آلمانی ریوه با ۸۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو، فروشگاه های زنجیره ای آلدی: ۷۱ میلیارد و ۴۸۰ میلیون یورو و همچنان می توان ده ها فروشگاه دیگر را به این لیست اضافه نمود.

بانک یوبی‌اس می‌گوید بین ماه‌های آوریل تا ژوئیه ۲۰۲۰ دارایی ابرپولدارهای جهان بیش از یک‌چهارم (۲۷/۵ درصد) افزایش داشته و به رکورد ۱۰/۲ تریلیون دلار رسیده است.

این رکورد در حالی ثبت شده که در این دوره میلیون‌ها نفر به دلیل شیوع کرونا و تعطیل شدن کسب و کارها شغل خود را از دست دادند و به دنبال گرفتن کمک‌های دولتی برای امرار معاش هستند.

بنا به گزارش دیگری از موسسه آکسفام ثروت حدود دو هزار نفر از مجموع دارایی‌های شصت درصد جمعیت جهان (۴/۶ میلیارد نفر) بیشتر است. ده درصد از ثروتمندترین‌های دنیا، ۸۲ درصد کل ثروت جهان را در اختیار دارند.

بانک "یو بی اس" نیز در گزارش خود به این موضوع اعتراف کرده است که شکاف سطح درآمد در بسیاری کشورها بیش از پیش بوده است، زیرا کارگران با درآمد پایین و مشاغل ناپایدار، در بحران کرونا بیش از دیگران آسیب دیده‌اند و درآمد و شغل خود را از دست داده‌اند.

نکته قابل توجه در این گزارش اینست که دولت‌ها تمامی تلاششان بر اینست که آنچه را که در دوران کرونا هزینه کرده اند، با افزایش مالیات بار دیگر به خزانه دولت بازگردانند و از سوی دیگر نرخ بهره افزایش خواهد یافت و این به این معناست که بورژوازی جهانی با تعرض بیشتر به سفره خالی طبقه کارگر دوباره می خواهد خزانه دولت را پر کند، تا ثروتمندان با خیالی آسوده بر ثروتهای خیالی خود بیافزایند.

افزایش نابرابری درآمد در دوران کرونا و بعد از کرونا برای طبقه پایین جامعه همانند شمشیر دو لبه ایست که از یک سو جان آنها را به خطر انداخته است، مرگ و میر هزاران نفر و همچنین بیکاری میلیون ها کارگر در جهان را شاهد هستیم و از سوی دیگر باعث کوچکتر شدن سبد خرید و سفره خانوارها گشته است و با این حال دولتهای حامی سرمایه داری به این سفره خالی نیز رحم نمی کنند و با افزایش مالیات، فشارها را بر گلوی این طبقه بیشتر کرده اند.

مطالعات در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که شمار افراد کم‌درآمد ازجمله پرستاران، رفتگران یا رانندگان اتوبوس در بیش‌تر جوامع، از سطح درآمدی پایین‌تری برخوردار هستند و  نمی‌توانند از راه دور کار کنند و در نتیجه بیشترین تماس را با ویروس کرونا دارند. به همین‌دلیل، در بسیاری از مناطق محروم در کشورهای مختلف، شمار مبتلایان به بیماری کووید-۱۹ بیشتر بوده است؛ نمونه آن در بریتانیا بوده است. تحقیقات اداره‌ی آمار ملی بریتانیا نشان می‌دهد که از هر ۱۰۰ هزار نفر در فقیرترین مناطق بریتانیا، ۵۵ نفر به‌خاطر ابتلا به کووید-۱۹ جان باخته‌اند.

براساس گزارش دفتر منطقه‌ای مبارزه با فقر شدید سازمان ملل متحد در اروپا، امسال ۲۱ درصد شهروندان اروپایی در آستانه فقیر شدن هستند و حدود نیم میلیارد نفر دیگر را در سراسر جهان به شمار فقرا اضافه خواهد شد و به زیر خط فقر خواهد رفت.

افزایش بیکاری و عمیق تر شدن شکاف طبقاتی،  قطعا اعتراضات و نارضایتی های گسترده ای را به دنبال خواهد داشت و از هم اکنون شاهد اعتراضاتی در سراسر جهان هستیم به قول یووال نوح هراری، ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی و احتمالا زندگی ما را برای سال‌ها تغییر خواهد داد.

طبقه کارگر جهانی و لایه های پایین جامعه در سالهای آتی دو انتخاب بیشتر در پیش روی خود ندارد، یا اینکه به این تعرض گستره بورژوازی تمکین کند و شاهد فقر روزافزون خود باشد، یا باید در مقابل آن ایستاد و با اعتراضات خود بساط این جنگل وحشی و این زالوها را با قهر انقلابی خود در هم پیچد. انتخاب سومی در میان نیست، شاید اگر به نتایج نشست اخیر نماینده گان بورژوازی و کشورهای ثروتمند (گروه ۷) در کورنوال بریتانیا نگاهی بیافکنیم، از همین الان ترس را در چهره تک به تک رئیس جمهورانشان خواهیم یافت و تمام تلاششان بر این اصل استوار است که چگونه مردم جهان و طبقه کارگر را فریب دهند تا به عمر ننگین خود و زندگی زالویی ثروتمندان بیافزایند.