"پاكسازی اعراب"، جرقه ای بر باروت بحران سیاسی در اسراٸیل

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

بحران در اسراٸیل به نقطه خطرناكی رسیده است؛ یورش ارتش اسراٸیل به مراسم جمعی از فلسطینیان در مسجد الاقصی و سپس به بهانه سالروز اشغال اورشلیم، جرقه ای بر باروت این بحران داخلی زد. دولت قومی- مذهبی اسراٸیل كه خود را فقط و فقط نماینده "ملت یهود" میداند، بر متن بحران و بی ثباتی سیاسی در داخل، تهدید به پاكسازی فلسطینیان در جامعه اسراٸیل كرده است و به موازات آن، در تلاش است تا با بسیج كردن نیروها و جریانات فالانژ و دست راستی، شهرهای اسرائیل را از وجود "اعراب" اسراٸیلی پاك كند.

رژه دست راستی های افراطی با شعار "مرگ بر اعراب" نشانه زمینه های شروع این پاكسازی قومی- مذهبی در جامعه اسراٸیل است؛ دامن زدن به سیاست پاكسازی "اعراب" توسط راست افراطی در متن جامعه اسراٸیل، بسیار فراتر از حملات میلیتاریستی ارتش اسراٸیل به كرانه های باختری رود اردن، سیاست اشغالگری اسرائیل و سیاست فاشیستی این دولت تحت نام "شهرك سازی ها" است؛ حتی فراتر از شكاف و معضل تاریخی فلسطین و اسراٸیل رفته است.

سیاست "پاكسازی اعراب"، یا همان سیاست فاشیستی پاكسازی قومی، و "یهودیزه" کردن اسرائیل امروز بیش از همیشه خطری است كه جامعه اسراٸیل را از درون تهدید میكند. بسیج راست افراطی در داخل اسراٸیل و دامن زدن به ارعاب قومی و تهدید به ایجاد حمام خون از جانب نتانیاهو، قرار است صدای هر آزادیخواه و مخالفی در داخل و خارج اسراٸیل علیه راست افراطی را خفه كند و همزمان منشاء امتیاز گرفتن از دول غربی و دولت آمریكا باشد. برخلاف تصویر همیشگی كه ماشین جنگی رسانه ها و میدیای دست راستی از این بحران به خورد مخاطب میدهند، این پاكسازی قومی ربطی به سوء استفاده جریانات ارتجاعی از قماش حماس و جهاد اسلامی از این عفونت قومی ندارد.

راست افراطی و دولت اسراٸیل پس از سقوط ترامپ در انتخابات آمریكا، دچار بحران شده است و نیاز به یك انسجام سیاسی- ایدٸولوژیك در صفوف خود دارد؛ این انسجام قبل از هر چیز، نیازمند دامن زدن به فضای "تهدید امنیت اسرائیل" است. با محدود شدن دامنه تشدید تخاصمات با ایران توسط دولت دست راستی نتانیاهو، امروز مردم فلسطین و "تهدیدات" آنها علیه "ملت یهود" قرار است وزن و فشار راست افراطی بر جامعه را تامین کند. امروز قرار است تثبیت این راست از کانال دامن زدن به جدال قومی- مذهبی، با حمله و کشتار و کوچ دادن بخشی از مردم به جرم "عرب" یا "مسلمان" بودن در خود اسراٸیل و علیه مردم فلسطین پیش برود. جامعه ای كه بعد از شكست ترامپ، در تظاهرات های توده ای با پرچم "بعد از ترامپ نوبت نتانیاهو است" دریچه ای برای نفس كشیدن پیدا كرده بود، اكنون با خطر یك سركوب خونین سیستماتیك در داخل توسط راست افراطی روبرو است؛ دولت اسراٸیل باید تصویری مخوف از پاكسازی اعراب و راه اندازی حمام خون را به ذهن شهروند اسراٸیلی فرو كند تا بر متن ایجاد فضای رعب و وحشت به سكوت وادارش كند.

سرکوب خونین مردم در اورشلیم، حمله به مسجد الاقصی و بمباران مردم بیگناه در غزه، اعلام رسمی سیاست "پاکسازی اورشلیم از اعراب" قرار است هر مخالف و مخالفتی با دولت اسراٸیل را در درون جامعه اسرائیل خفه کند. دولت اسرائیل با نهادینه کردن نژاد پرستی و نمایندگی یک هولوكاست افسار گسیخته دولتی که به هیچ مرجع و نهادی پاسخگو نیست، با قتل، تحقیر و پاکسازی سیستماتیک قومی علاوه بر اعمال شنیع ترین حق کشی بر چندین نسل از مردم فلسطین و راندن آنها به موقعیت پست در جامعه، خود عامل اصلی ناامن كردن جامعه اسراٸیل است.

اما راست افراطی در اسرائیل و دولت نماینده آن تنها مجرمین این جنایت و توحش نیستند. "مجامع بین المللی"، دول "متمدن" در غرب، میدیای دست راستی که کشتار مردم بیگناه فلسطینی در اورشلیم را "درگیری اعراب و پلیس" می نامند در تحمیل بیش از نیم قرن تحقیر، آواره کردن مردم فلسطین، آدمکشی، پاکسازی قومی، توسعه سلاح هسته ای و زیر پا گذاشتن همه مصوبات سازمان ملل و قوانین بین المللی توسط دولت اسرائیل در تقویت و مشروعیت دادن به این ارتجاع قومی- مذهبی حاكم در اسراٸیل سهیم اند!

شبح هولوكاست قومی- مذهبی بر فراز جامعه اسرائیل نشان میدهد که تا زمانی که دولت اسراٸیل، این کشور را بر اساس "قومیت یهود"  تعریف میکند و بر نفی بی پرده حق مردم فلسطین برای برخورداری از حقوق برابر و دولت مستقل پای میفشارد، نشانی از فروکش موج ناامنی و تروریسم نه فقط در منطقه كه در داخل خود جامعه اسراٸیل وجود نخواهد داشت. جبهه چپ و آزادیخواهی از اسراٸیل و فلسطین تا ایران و اروپا همین امروز، در هر کوچه و برزنی باید در مقابل دولت اسراٸیل و راست افراطی سنگر ببندد. کسی که نمیخواهد به دام نسل کشی و هالوكاست قومی اینها بیفتد، كسی که نمیخواهد همسایه و همکار فلسطینی اش را با این توجیهات روانه قبرستان‌های دسته‌جمعی کند، باید از همین امروز، نسبت به طرح‌ها و تحریكات پاکسازی دولت اسراٸیل و ناامن كردن جامعه اسراٸیل و منطقه هشیار باشد.

طبقه كارگر و چپ و هر انسان آزاده در جامعه اسراٸیل باید سراغ همسایه، همکار و همکلاسی برود، و اعلام كند که چه نقشه‌هایی علیه خنثی كردن این پاكسازی قومی-مذهبی ریخته است. باید دست در دست هم گذاشت، پیمان وحدت انسانی بست؛ به جداسازی‌های ملی، قومی، دینی و فرهنگی، و به اخلاق ایده آل فاشیست ها تف کرد. باید فاشیسم افسارگسیخته راست افراطی در اسراٸیل را لگام زد.

حزب كمونیست كارگری – حكمتیست (خط رسمی)

۱۱ مه ۲۰۲