هفت تپه: كارگران و قراردادهای ضدكارگری (قرارداد ایران - چین)

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

در باره قرارداد پنهانی و نامعلوم ایران و چین بحث هایی راه افتاده است. اما این اعتراضات برسر چیست؟ کارگران که برای منفعت عمومی و رفاه همگان مبارزه می کنند در مورد این قرارداد ( یا تفاهم نامه یا هر چیزی که هست) چه می گویند؟

در تاریخ ایران حکام و سرمایه داران و دولتها قرارداد می بندند. هر قراردادی باید منافع این طبقه را تامین کند و نه منفعت مردم یا آنطور که با کلاهبرداری نام "منافع ملی" را بر آن می گذارند. از قراردادهای کار و هر قانون و قراردادی که با بخشهای مختلف بسته میشود، تا قوانین جاری کار و قوانین مالی و دیگر قوانین، همیشه منفعت یکی فدای منفعت دیگری شده است. قراردادهای بین المللی و بین کشورها نیز همین خصوصیت را دارد. قراردادهای ایران و امریکا و اروپا و روسیه و چین در هر دوره ای و در صد سال گذشته، همیشه منافع طرفهای زورگو و قدرتمند در دو کشور بیشتر لحاظ شده است.

کارگران برای تامین منافع طبقات کارگر و زحمتکش و کل جامعه تلاش می کنند و هیچ نزدیکی با دولتها و طرفین قراردادهای ضد کارگری ندارند. کارگران ایران و چین و روسیه و آمریکا و اروپا یک طبقه جهانی اند و منافعشان در مقابل دولتهای سرمایه داری است. ما در دعوای لشکر طرفداران دولتهای روسیه و چین و طرفداران دولتهای آمریکا و غرب، که هر کدام دیگری را به ایران فروشی و وطن فروشی و غیره متهم می کنند، شرکت نمی کنیم.

اگر بدست کارگران باشد، همانطور که که در یک کشور باید نان و آزادی را تقسیم کنند و به زورگوئی و بردگی تن ندهند، در مناسبات و قراردادهای بین کشورها هم اصل برابری و منافع مشترک را رعایت می کنند. اگر در ایران شوراهای کارگری قدرت را در دست داشتند، بجای دعوای ضد چینی و ضد روسی و ضد آمریکائی و ضد هر کسی، درست مانند دعوای لر و عرب و کرد و فارس و خوانساری، دعوای کارگر با سرمایه دار را علم میکردند. سرمایه دار که جانش به پول و سرمایه و سود بسته است و ایرانی و چینی و آمریکائی و تهرانی و بومی ندارد. ما هر قراردادی که منافع کارگران در دو کشور طرف قرارداد را تامین نکند و بنفع سرمایه داران دو کشور یا چند کشور باشد را قبول نداریم و اگر زورمان برسد آنرا ملغی می کنیم.

کارگران دشمنی با هیچ بخش مردم دنیا ندارند و برعکس خواهان ارتباطات وسیع و آزاد مردم جهان با هم هستند. کارگران برای رفع نیازهای جامعه با هر کشوری که لازم باشد قرارداد می بندند. کارگران مخالف قراردادهائی هستند که اسارت کارگر و مردم زحمتکش را بدنبال دارد. از قرارداد ساده کار بین کارگر و سرمایه دار تا قراردادهای کلان بین المللی. کارگران مخالف تعصبات ارتجاعی و نفرت پراکنی ملی و ضد چینی و ضد روسی و ضد آمریکائی و ضد هر کسی هستند. در عوض هم با سرمایه داری چینی و هم روسی و هم آمریکایی و هم ایرانی مشکل داریم. دشمن ما سرمایه داری است، آدرس اشتباه ندهید.

پیام همکار از كانال مستقل كارگران هفت تپه