مقاله نیویورک تایمز؛ تب و لرزه کرونا در اندام اقتصاد آمریکا

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای به قلم «بن کَسِلمن» نوشت: تعدیل نیرو بار دیگر در حال افزایش و درآمد آمریکایی‌ها در حال کاهش است. این تازه‌ترین نشانه‌ها دال بر این است که تشدید همه گیری ویروس کرونا و کاهش کمک‌های دولتی در حال تضعیف احیای اقتصاد آمریکا است.

در این مقاله آمده است که وزارت کار آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد تقاضا‌ها برای دریافت حقوق بیکاری دولتی هفته گذشته برای دومین هفته متوالی افزایش یافت. ثبت بیکاری از هفته اول نوامبر (اواسط آبان گذشته) بیش از ۱۰۰ هزار مورد افزایش یافته است، در حالی که به پایین‌ترین میزان خود از زمان آغاز همه گیری در بهار گذشته رسیده بود.
کارشناسان از چندین هفته پیش هشدار داده اند افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا ممکن است پیامد‌های اقتصادی جدی داشته باشد، در حالی که مصرف کنندگان مخارج خود را کاهش می‌دهند و شهر‌ها و ایالت‌ها محدودیت‌هایی بر مشاغل و تجمعات اجتماعی وضع می‌کنند. اما در حالی که افزایش فرصت‌های شغلی و دیگر نشانه‌های پیشرفت از تابستان گذشته کُند شده، احیای اقتصادی به طور شگفت انگیزی انعطاف پذیر بوده است.

بن کَسِلمن در این باره نوشت، اکنون شکاف‌ها در حال آشکار شدن هستند. ادعا‌های بیکاریِ ناسازگار با الگو‌های فصلی هفته گذشته با افزایش ۷۸ هزار موردی به حدود ۸۲۸ هزار مورد رسید. این تغییری بزرگ در پی افزایش ۱۸ هزار موردی در هفته پیش از آن است. این نخستین بار بود که موارد ثبت بیکاری برای دو هفته متوالی از اوایل سپتامبر (اواسط شهریور گذشته) افزایش یافت و بیشترین افزایش دو هفته‌ای از ماه آوریل (حدوداً فروردین گذشته) بود. شاخص‌های اعتماد مصرف کننده در ماه نوامبر (از ۱۱ آبان گذشته) به شدت کاهش یافت و داده‌های زمان واقعی (real-time) از منابع خصوصی نشان می‌دهد بازار کار در حال کُند شدن بیشتر یا وارونگی است.
این مقاله در ادامه می افزاید که هر گونه وارونگی پس از ماه‌ها پیشرفت اقتصادی ناامید کننده خواهد بود. اما با توجه به موج جدید تعطیلی‌ها و محدودیت‌های مشاغل که تعدیل بیشتر نیروها را ناگزیر می‌سازد، وارونگی غافلگیر کننده نخواهد بود. در هفته‌های اخیر، شیکاگو دستور جدید ماندن در خانه را وضع، بخش لس آنجلس غذا خوردن خارج از منزل را تعلیق و فیلادلفیا اکثر دورهمی‌های خصوصی در محیط سربسته را ممنوع کرده است. چندین ایالت به غذا خوردن در محیط سربسته پایان داده یا آنرا محدود کرده اند؛ و حتی در جا‌هایی که مقامات مقررات جدیدی به اجرا نگذاشته اند، بسیاری از مصرف کنندگان مایلند به منظور جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا، داوطلبانه فعالیت‌های خود را محدود کنند.
این روزنامه آمریکایی نوشت، بر خلاف بهار گذشته، خانواده‌ها و مشاغل باید تعطیلی‌های اخیر را خود به تنهایی تحمل کنند. برنامه‌های فدرال که تریلیون‌ها دلار به مشاغل کوچک و کارکنان بیکار کمک کردند، طی تابستان ته کشیدند و تلاش‌ها برای احیای آن‌ها در کنگره متوقف شده اند. بسیاری از برنامه‌های باقیمانده در پایان سال جاری میلادی (۱۱ دی آینده) به پایان می‌رسند.

مقامات دموکرات و جمهوریخواه هر دو گفته اند می‌خواهند پیش از پایان سال (میلادی) یک بسته نجات (اقتصادی) را تصویب کنند. اما دو طرف اختلافات زیادی دارند و چشم انداز توافق سریع آن‌ها تاریک به نظر می‌رسد.
روزنامه نیویورک تایمز در پایان این مقاله تاکید کرد، دستیاران جو بایدن در حال برنامه ریزی برای احتمال رکود اقتصادی دیگری هستند و از قانونگذاران خواسته اند پیش از آغاز به کار وی در ماه ژانویه (دی آینده) به توافقی درباره مشوقی اقتصادی دست یابند. گروه کوچکی از دموکرات‌های مجلس نمایندگان بر نانسی پلوسی رئیس این مجلس فشار وارد آورده اند تا توافقی کوچکتر را به منظور دستیابی به توافقی با میچ مک کانل (Mitch McConnell) رهبر اکثریت مجلس از کنتاکی، بپذیرد.
خطرات به ویژه برای ۱۴ میلیون آمریکایی که در چارچوب دو برنامه اضطراری، حقوق بیکاری دریافت می‌کنند، بالاست. قرار است این دو برنامه ماه آینده (میلادی) منقضی شوند.