فارن پالیسی: آمریکا امن نیست و کشوری که چند دسته شده است نمی‌تواند در صحنه جهانی رقابت کند

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

«استفان والت»، استاد سرشناس دانشگاه هاروارد طی یادداشتی در وب سایت «فارن پالسی» نوشت، امتناع دونالد ترامپ از پذیرفتن شکست خود در انتخابات – موضعی که مورد حمایت مقاماتی مانند مایک پامپئو وزیر خارجه و رهبران ارشد جمهوری خواه مانند میچ مک کانل و سناتور لیندسی گراهام قرار گرفته - نشان دهنده بی توجهی به پیامدهای سیاست خارجی و امنیت ملی این موضع است.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل خاطر نشان کرده است: به چالش کشیدن ادامه دار پیروزی قاطع جو بایدن بیش از پیش به نهادهای دموکراتیک صدمه می‌زند و  آمریکا را نسبت به سایر کشورها تضعیف خواهد کرد.

وی همچنین نوشت:  ترامپ انکار می‌کند و آمریکا امن نیست و کشوری که چند دسته شده است نمی‌تواند در صحنه جهانی رقابت کند. والت به قدرت و نفوذ اقتصادی چین كه موقعیت آمریكا را تضعیف میكند اشاره دارد و از آن بعنوان یك رقیب به مراتب جدی تر از اتحاد جماهیر شوری سابق یاد میكند. در حالیكه آمریكایی ها انرژی خود را صرف ماسك زدن میكنند اما چین در عرصه هوش مصنوعی و محاسبات كوانتومی از ایالات متحده جلو زده است. آیا آمریكا تغییر نظم جهانی در حال ظهور توسط هژمونی چین را قبول میكند؟ سازگار شدن با ظهور چین هرچند ناخوشایند است اما نیازی نیست كه استراتژی شكست خورده هژمونی لیبرالیسم را منفعلانه در برابر ظهور چین ادامه داد.

والت در ادامه آورده است، کسانی که این روند را پیش می‌برند طوری عمل می‌کنند که انگار آمریکا منافع حیاتی برای دفاع ندارد، منافع آن با چالش جدی مواجه نیست و نگران اتفاقاتی شومی نیست که خارج از مرزهای خود رخ می‌دهد.

----

اصل مقاله در سایت فارن پالیسی: https://foreignpolicy.com/2020/11/17/trump-is-in-denial-and-america-is-unsafe/