نیویورك تایمز: جنگ آمریكا با تروریسم دستكم ۳۷ میلیون آواره به همراه داشته است

مقالات
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

نیویورک تایمز بقلم "جان اسمایی" نوشت: جنگ آمریکا علیه تروریسم، دستکم ۳۷ میلیون آواره برجا گذاشته است.

طبق گزارش جدید پروژه هزینه‌های جنگ دانشگاه براون از یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون دست کم ۳۷ میلیون نفر در نتیجه جنگ‌های آمریکا آواره شده اند. این رقم از آمار آوارگان ناشی از جنگ از سال ۱۹۰۰ به غیر از جنگ جهانی دوم بیشتر است.
این گزارش روز سه شنبه گذشته یعنی تنها چند هفته مانده به اینکه آمریکا وارد بیستمین سال مبارزه اش علیه تروریسم شود، منتشر شد؛ مبارزه‌ای که با حمله به افغانستان در ۷ اکتبر ۲۰۰۱ آغاز شد. اما در این گزارش ذکر شده که این اولین باری است که تعداد آوارگان ناشی از جنگ و مداخله نظامی آمریکا در این بازه زمانی محاسبه شده است.
این درحالیست که آمریکا و دیگر کشور‌های غربی بطور فزاینده‌ای با پذیرفتن مهاجران مخالفت می‌کنند.
آماری که در این گزارش آمده است اکثر افراد غیرنظامی هستند که از افغانستان، عراق، پاکستان، یمن، سومالی، فیلیپین، لیبی و سوریه آواره شده اند. همچنین ذکر شده که این آمار تقریبی است و ممکن است تعداد واقعی از ۴۸ میلیون تا ۵۹ میلیون نفر متغیر باشد. این محاسبات شامل میلیون‌ها نفری که در نتیجه عملیات کوچکتر آمریکا برای مقابله با تروریسم آواره شده اند نیست، یعنی افرادی که در نتیجه عملیات آمریکا در کشور‌هایی نظیر بورکینا فاسو، کامرون، جمهوری آفریقای مرکزی، چاد، جمهوری دموکراتیک کنگو، مالی و نیجر آواره شده اند.
دیوید واین، استاد دانشگاه گفت: این یکی از بزرگترین صدماتی است که این گونه جنگ‌ها به غیر از کشته‌ها و زخمی‌ها برجا می‌گذارد. این آمار به ما نشان می‌دهد که مداخله آمریکا در این کشور‌ها فاجعه بار بوده است بطوریکه اکثر مردم آمریکا نمی‌توانند به عمق آن پی ببرند.
باوجودیکه آمریکا تنها دلیل برای این مهاجرت‌ها نیست، اما نقش عمده‌ای در درگیری‌هایی که منجر به این مهاجرت‌ها می‌شود دارد.
جنگی که برای حدودا دو دهه در کشوری ادامه دارد موجب می‌شود مشاغل، کسب و کار‌ها و صنایع از بین بروند. در بسیاری از این موارد جنگ‌ها باعث می‌شود مردم به منابع آب و غذایی، بیمارستانها، مدارس و دیگر زیرساخت‌های مورد نیاز دسترسی نداشته باشند.
در سومالی از سال ۲۰۰۲ زمانیکه نیرو‌های آمریکا دوباره پا به میدان گذاشته اند ۴۶ درصد از جمعیت آواره شده اند. صد‌ها هزار نفر در ۱۸ سال گذشته به دنبال پناهندگی در کشور‌های همسایه بوده اند.

در این گزارش همچنین تعداد آوارگانی که به کشورهیشان بازگشته اند ۲۵.۳ میلیون نفر برآورد شده است. تعدادی از این افراد از کشور‌هایی که به آنجا پناه برده بودند اخراج شدند.
آمریکا در برخی از موارد در جنگ‌های قبلی بعد از پایان جنگ تعداد زیادی از مهاجران کشور‌هایی که با آن‌ها در جنگ بود را می‌پذیرفت. آمریکا بعد از جنگ ویتنام حدودا یک میلیون نفر را از آسیای جنوب شرقی به عنوان پناهنده جنگی پذیرفت.
اخیرا قبول پناهنده به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. آمار وزارت امور خارجه نشان دهنده کاهش شدید تعداد پناهجویان پذیرفته شده بلافاصله بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ است. آمریکا از ژانویه ۲۰۱۷ تاکنون فقط ۲۹۵۵ عراقی (با ۹۵ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در زمان اوباما)، ۲۷۰۵ سومالیایی (با ۹۱ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه در زمان اوباما) پذیرفته است.
دیوید واین گفت: باوجودیکه دانستن این آمار و اعداد مهم است، این نمی‌تواند کمکی کند تا بفهمیم آوارگان چه شرایط دشواری در زندگی دارند.

لینك خبر در وبسایت نیویورك تایمز:

https://www.nytimes.com/2020/09/08/magazine/displaced-war-on-terror.html