ترور یک منتقد حکومت ایران در عراق

علا مشذوب - منتقد حکومت ایران در عراق

ایران و جهان
شخصی سازی فونت
  • کوچکتر کوچک متوسط بزرگ بزرگتر
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

خبرگزاری آناتولی از ترور یک نویسنده و منتقد آیت‌الله خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در عراق خبر داد. صفا کامل، از فرماندهان عملیات "الفرات الاوسط" ارتش عراق در این باره به  آناتولی گفت: «علا مشذوب نزدیک منزل خود در مرکز شهر کربلا مورد تیراندازی افراد ناشناس قرار گرفته و جان باخته است.» به گفته او، عاملان این حمله از محل حادثه متواری شده‌اند. علا در نوشته‌ها و مقالات خود دخالت خارجی در امور داخلی عراق را مورد انتقاد قرار می‌داد. او دو هفته پیش نیز در حساب اینترنتی خود از خمینی انتقاد کرده بود.

علاء مشذوب، ادیب و داستان‌نویس عراقی که رسانه‌های محلی از او با نام «ادیب جسور» و «تابو شکن» یاد می‌کنند، شامگاه شنبه از سوی افراد ناشناس با ۱۳ گلوله کشته شد.
رسانه‌‌های محلی گزارش داده‌اند که مشذوب ۵۱ ساله پس از شرکت در یک نشست ادبی، از سوی دو مهاجم مسلح ناشناس که سوار بر موتور سیکلت بودند در نزیکی خانه‌اش در منطقه باب الخان واقع در مرکز شهر کربلا با حمله روبرو شد و آنان پس از شلیک ۱۳ گلوله به سوی او، از محل متواری شدند.
علاء مشذوب در برخی پست‌های فیس‌بوکی‌اش از جمهوری اسلامی ایران و  خمینی، بنیانگذار جمهوری اسلامی، انتقاد کرده و از جمله نوشته بود که «خمینی در عراق بود، رفت کویت، بعد پاریس تا از راه نوار کاست توی ایران انقلاب کند، بعد بره ایران و با کشوری بجنگه که میزبانش بوده است.»
قاسم مشذوب برادر علاء مشذوب در گفت‌‌وگو با رسانه‌های عراقی با تاکید بر اینکه برادرش در هیچ نزاع عشیره‌ای درگیر یا عضو هیچ حزب سیاسی نبود، گفت: «برادرم علاء همچون بسیاری دیگر از نویسندگان و روزنامه‌نگاران، از فساد انتقاد و آن را فاش می‌کرد.»
علاء مشذوب متولد سال ۱۹۶۸ میلادی بود و در سال ۲۰۱۴ از دانشکده هنرهای زیبای بغداد مدرک دکترای خود را دریافت کرد.